بزرگداشت صدرالمتألهین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی
حضرت آیت الله شیخ علی رضایی تهرانی: مدرنیسم تقسیم می شود به قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی، تنها فریاد علیه مدرنیسم، انقلاب اسلامی است و پایه این انقلاب اندیشه های حکمی و صدرایی رهبر کبیر انقلاب بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی همایش بزرگداشت صدرالمتألهین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی رحمه الله تعالی به همت مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو و با همکاری موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، مدارس علمیه نور حکمت رضوی، فقه تمدنی امام رضا علیه السلام، اداره اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان و مدرسهعالی نواب در تاریخ ۱۴۴۴.۱۱.۰۲هجری قمری مصادف ۱۴۰۲.۰۳.۰۱ هجری شمسی در مشهد مقدس برگزار گردید.این همایش در سه محور ذیل صورت
پذیرفت؛امتداد حکمت صدرایی در مسائل اجتماعیرسالت حکمت متعالیه در جهان معاصرامر بین الأمرین با خوانش صدرایی
در ابتدا استاد حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی شریف (عضو گروه علمی فلسفه وکلام مدرسه تخصصی عباسقلیخان و نور حکمت رضوی) به ایراد سخن در محور امر بین الامرین با خوانش صدرایی پرداخت و نگاه ملاصدرا به مساله جبر و تفویض را تبیین نمود.سخنران دیگر این همایش استاد حجةالاسلاموالمسلمین سیداحمد غفاری قره باغ (عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) به ارائه نظر، در مورد امتداد حکمت صدرایی در مسائل اجتماعی و تحلیل وی از شرایط اجتماعی برای پذیرایی امتداد آموزه های حکمت صدرایی در آن عرصه، پرداخت.آخرین سخنران این همایش حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی بود که در محور رسالت حکمت متعالیه در جهان معاصر به ارئه اندیشه پرداخت؛ وی در ابتدا با تذکر به این نکته که جامعه معاصر در مدرنیته زیست میکند و در پاسخ به این سوال که آیا جامعه جهانی از مدرنیته گذر کرده و وارد پسا مدرن شده است یا خیر؟، بیان داشتند که در بین اهل مغرب زمین نیز اختلاف است لکن برخی معتقدند که هنوز مدرنیته نیز 10 درصد خود را بیشتر نشان نداده است.ایشان خاطرنشان کردند که مدرنیسم تقسیم می شود به قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی و تنها فریاد علیه مدرنیسم، انقلاب اسلامی است و پایه این انقلاب اندیشه های حکمی و صدرایی رهبر کبیر انقلاب بوده است.
وی در ادامه افزود: میتوان چند نظر در مورد مراتب امکان تأثیر حکمت صدرایی ارائه کرد، اول اینکه برخی معتقدند حکمت صدرایی هیچگونه رسالتی برای تأثیر گذاری در عصر حاضر ندارد، دوم اینکه رسالت دارد لکن توانایی و ظرفیت ندارد، سوم اینکه توانایی را داراست اما هیچگونه استفاده و بهره ای تا کنون از آن برده نشده است و نظر چهارم اینکه بهره برده شده است ولی این توانایی بیشتر از میزان بهره برده شده است و این میزان استفاده کافی نیست و باید برای بهره برداری هرچه بیشتر از چنین ظرفیتی تلاش مضاعفی شود.ایشان در ادامه به ارائه راهکار برای استفاده حداکثری در عصر حاضر پرداخت و بیان داشت: رسالتهای حکمت صدرایی به طور کلی به دو بخش قابل تقسیم است، اول رسالتهای درونی حکمت صدرایی و دیگری رسالتهای بیرونی حکمت صدرایی است.اول، بازخوانی حکمت متعالیه بر اساس نوآوریهای صدرادوم، بازخوانی حکمت متعالیه بر اساس نوآوریهای نوصدرائیان و نوآوران پس از صدراسوم، به روز شدن حکمت صدرایی بر اساس پیشرفتهای علمی روز متناسب با آنچهارم، تبویب منطقی حکمت صدراییپنجم، تدوین تمامی براهین حکمت متعالیه بر اساس اشکال منطقیششم، تفکیک براهین ناب فلسفی از ادله غیر فلسفیرسالتهای بیرونی حکمت متعالیه را میتوان در موارد ذیل بیان داشت:اول، ترقیق حکمت صدرایی در حدی که بتوان در کودکستان نیز آن را آموزش داد همانند فبکدوم، ترجمه ترقیق شده حکمت صدرایی به زبانهای زنده دنیاسوم، رسانه ای کردن حکمت صدرایی در منطقه و جهانچهارم، بررسیهای تطبیقی حکمت صدرایی با مکاتب فلسفی روز دنیا برای برتری سنجی حکمت صدراییپنجم، چالش و نقادی حکمتهای رقیب با حکمت صدراییششم، پاسخ به شبهات اعتقادی با حکمت صدراییهفتم، دعوت به اسلام با حکمت صدراییهشتم، بازخوانی فلسفه های مضاف بر اساس حکمت صدرایینهم، بازخوانی دانشهای وام دار فلسفه بر اساس حکمت صدرایی مانند منطقدهم، پایش دائم نسبت به دور داشت حکمت صدرایی از کجفهمیهایازدهم، امتداد بخشی به حکمت صدرایی در ساحت فرد و جامعهدر نهایت حضرت آیت الله شیخ علی رضایی تهرانی با تشکر از برگزارکنندگان این همایش از تلاشهای ایشان تقدیر به عمل آورد.