بدایة الحکمة جلسه ۱۴

جلسه ۱۴ از ۱۴
در این جلسه حضرت استاد به سوال یکی از دانشجویان پاسخ گفته اند که در این جواب به فرق بین ترکیب اتحادی و انضمانی می پردازند.و اینکه اتحاد ماده و صورت را چه نوع ترکیبی بدانیم؟
\documentclass[a4paper,12pt]{article} \usepackage{xepersian} \begin{document} استاد در پاسخ به سوال (سوال واضح نمی‌باشد) یکی از دانشجویان می‌فرمایند: «اصولاً مرز تفاوت بین ترکیب \begin{enumerate} \item ترکیب انضمامی و ترکیب اتحادی \item ترکیب انضمامی و ترکیب اعتباری \end{enumerate} \\ در سطح کتاب بدایة نیست. یعنی بحث عمیق‌تر است. این را باید در نهایة بررسی کنیم. فقط این مقدار (را) اجمالاً عرض کردیم که عده‌ای ترکیب ماده و صورت را انضمامی می‌دانند، عده‌ای اتحادی می‌دانند. مرحوم علامه می‌فرمایند چون ما گفتیم باید در ترکیب حقیقی یک مُتَحَصِّل و یک لا مُتَحَصِّل داشته باشیم، وقتی یک مُتَحَصِّل و یک لا مُتَحَصِّل داشتیم این جا به اتحاد اقرب است تا انضمام چون مُتَحَصِّل با لا مُتَحَصِّل در هم مندمج می‌شود. این اتحاد است، این انضمام نیست. منتهیٰ تفصیل این مطلب مال بحثی است در حقیقت بالا‌تر از سطح بدایة ».\\ خب فصل 7 را خواندیم باید عبارتش را بخوانیم. \begin{center} بِسْمِ أَللّهِ أَلرَّحْمٰنِ أَلْرَّحیم وَ بِه نَسْتَعین \end{center} \\ \large{الفصل السابع\\ في اَلكُلي و اَلجُزئي وَ نَحو وُجودهما}\\ \normalsize فصل هفتم پیرامون کلی و جزئي و نحوه وجود کلی و جزئي است. \large{رُبِما ظُنَ أَنَّ اَلكُليَة وَ اَلجُزئيَة إِنَما هُما في نَحو اَلإدراك} \normalsize (چه بسا گمان شده است این که کلیت و جزئیت در نحوه ادراک است). \end{document}
فلسفه
- جمعه ۰۲ فروردین ۱۳۸۱
موضوع فلسفه
مکان -
زمان جمعه ۰۲ فروردین ۱۳۸۱
شماره جلسه
جلسه ۱۴ از ۱۴
voice_icon_blue صوت درس
دریافت صوت
audio_icon_darkBlue audio_icon_darkBlue
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰