بیانات

فیلترها
فیلترها






کلیدواژه
بیانات
نشست کلید حل شبهات عرفانی 2
list_icon_blue خلاصه جلسه
استاد رضایی تهرانی در این نشست بیان داشتند که عرفان نظری و عملی، به‌ویژه در حوزه تعینات و مفهوم وحدت وجود، یکی از پیچیده‌ترین مباحثی است که نیاز به اصطلاح‌شناسی دقیق دارد. عرفا معتقدند که شناخت ذات الهی فراتر از ادراک بشری است، اما تعینات و اسماء الهی قابل شهود هستند. رسیدن به مقامات عرفانی به معنای ادراک شهودی است، نه شناخت حصولی، و در نهایت انسان به مقام فناء و بقاء بالله دست می‌یابد. مردم عادی از این مباحث خارج‌اند و نقد عرفان باید از سوی خواص و با رعایت اصول علمی صورت گیرد. تفاوت عرفا با معتزله در نگرش به اسماء و صفات الهی است که برخی آن‌ها را عین ذات و برخی مادون ذات می‌دانند. اصطلاحات عرفانی نتیجه شهود عرفا از مراتب مختلف است و تعدد آن‌ها، اگرچه ممکن است چالش‌هایی ایجاد کند، اما موجب غنای علم عرفان می‌شود. فهم عرفان ضروری است تا شبهات پیرامون آن رفع شود، زیرا بسیاری از انتقادات ناشی از برداشت‌های نادرست است. در نهایت، کلید حل شبهات عرفانی در درک صحیح جایگاه تعینات و تفکیک آن‌ها از ذات الهی نهفته است.
دسته بندی عرفان اسلامی
مناسبت -
مکان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
شبکه
برنامه
زمان دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۰
نشست کلید حل شبهات عرفانی 1
list_icon_blue خلاصه جلسه
در این جلسه حضرت استاد رضایی تهرانی به بحث کلید حل شبهات عرفانی می‌پردازند؛ بحث اصلی درباره رفع شبهات عرفانی با تأکید بر دو محور "وحدت شخصی وجود" و "تبیین کثرات عالم" است. عرفان اسلامی معتقد است ذات خداوند از هر توصیف و نام‌گذاری مطلقاً مبراست و آنچه در مباحث عرفانی مطرح می‌شود، نه درباره ذات، بلکه درباره "تعینات" و "تجلیات" الهی (مانند تعین اول و ثانی) است. مفهوم "فناء فی الله" نیز نه به معنای حلول در ذات، بلکه اشاره به فنای در همین تجلیات دارد. بنابراین بسیاری از شبهات (مانند از بین رفتن فرق بین خالق و مخلوق) ناشی از خلطِ "ذاتِ توصیف‌ناپذیر" با "تجلیاتِ قابل بحث" است. با فهم این تمایز اساسی، عرفان اسلامی نه تنها با اصول دینی تعارضی ندارد، که شبهات واردشده نیز به‌طور خودبه‌خود منتفی می‌شوند.
دسته بندی عرفان اسلامی
مناسبت -
مکان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
شبکه
برنامه
زمان یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۰
نشست بایسته‌های آموزشی و پژوهشی فلسفی
list_icon_blue خلاصه جلسه
استاد با تأکید بر جایگاه رفیع فلسفه در ایران (به‌ویژه پس از اسلام، در دوره صفویه و پس از انقلاب اسلامی)، این پارادوکس را یادآور می‌شود که نگرش عمومی و حتی نخبگان به فلسفه، نادرست و ناقص است. این مسئله، جایگاه واقعی فلسفه را مخدوش کرده و باعث شده است بهترین استعدادها جذب این رشته نشوند. ایشان سپس سیزده بایسته (ضرورت) اصلی برای اصلاح این وضعیت در حوزه آموزش و پژوهش فلسفی برمی‌شمارد. حضرت استاد همچنین بیان می‌دارند مهم‌ترین بایسته، تغییر نگرش عمومی و تخصصی نسبت به فلسفه است. باید کتاب‌های آموزشی استاندارد و ساده‌شده (ترقیق) برای همه سطوح تدوین شود. ترجمه و شرح روان متون اصلی فلسفی یک ضرورت فوری است. فلسفه باید با تکثیر مثال‌ها و مسائل جدید زنده بماند و با علوم روز مانند پزشکی و فیزیک گفت‌وگو کند. همچنین، تفکیک مسائل فلسفی محض از پیش‌فرض‌های علمی و تبیین برهان‌های دقیق برای هر مسئله، از دیگر بایسته‌های کلیدی است.
دسته بندی فلسفه
مناسبت -
مکان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
شبکه
برنامه
زمان پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۸