list_icon_blue

اسماء و صفات الهی 3 (صفات جلالیه الهی 3)

جلسه ۳ از ۳۲
اخلاق اسلامی
برنامه هفتگی
برنامه تا آسمان شبکه خراسان رضوی
یکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱
اسماء و صفات الهی 3 (صفات جلالیه الهی 3)
list_icon_blue خلاصه جلسه
در این جلسه استاد مواردی را که باید انسان مظهر غضب و خشم خداوند باشد و ناراحتی خود را بروز دهد، با توجه به آیات و روایات مشخص می‌کنند، برای نمونه یکی از این موارد علنی شدن گناه است. استاد در این جلسه مغضوب‌ترین افراد در نگاه خداوند را مشخص کرده و مواردی را که باعث می‌شود انسان در زمره مغضوب‌ترین افراد قرار بگیرد را شرح می‌دهند. انسان مومن هم باید متصف به صفات جلال الهی و هم متصف به صفات جمال الهی باشد. شیطان مظهر اسماء جلال الهی است.
دسته بندی اخلاق اسلامی
مکان برنامه تا آسمان شبکه خراسان رضوی
زمان یکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱
مناسبت برنامه هفتگی
شماره جلسه
جلسه ۳ از ۳۲
tag_icon_blue برچسب ها :
پسندیدم
video_icon_blue ویدیو سخنرانی
voice_icon_blue صوت سخنرانی
دریافت صوت
audio_icon_darkBlue audio_icon_darkBlue
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
pencil_icon_blue متن سخنرانی
دریافت PDF
\documentclass[a4paper,12pt]{article} \usepackage{xepersian} \begin{document} \large{بِسمِ اللهِ أَلْرَحمٰنِ أَلْرَحیم}\\ \normalsize من هم عرض سلام و ادب و احترام خدمت حضرت‌عالی و همه بینندگان ثابت‌قدم و با‌وفای این برنامه (دارم).\\ من هم این مناسبت حضرت عبد‌العظیم (علیه‌السلام) را خدمت همه یاد‌آوری می‌کنم و می‌دانیم حضرت عبد‌العظیم حسنی (سلام الله علیه) با چهار واسطه فرزند امام مجتبیٰ (علیه‌السلام) است و از امام‌زادگان رفیع‌الشأن جهان اسلام و جهان شیعه به حساب می‌آید.\\ ما امام‌زادگان را از نظر فضل و مقام و معرفت و علم درجه‌بندی می‌کنیم، اگر در این امام‌زادگان ده نفر را در درجه نخست بدانیم، یکی از این ده نفر، حضرت عبد‌العظیم حسنی (علیه‌السلام) است که چند امام را درک کرده (است) و معصوم به او فرموده‌است: \large{«أَنْتَ وَلیُّنا حَقاً».}\\ \normalsize تو حتماً ولی ما هستی، حتماً دوستدار ما هستی و همان کسی است که بر معصوم دین خود را عرضه داشته‌است و پس از عرضه‌شدن دین، امام معصوم نه یک کلمه بر آن چه او گفته (است)، اضافه کرده (است) و نه یک کلمه از آن چه او گفته (است)، کم کرده (است) و فرموده (است)، این همان دینی است که من دارم و پدران من دارند و این خود درسی است برای ما که گهگاهی در محضر عالم دین عقاید خود را، اعتقادات خود را، ملتزمات خود را ارائه کنیم و بپرسیم که آیا به راه دین مستقیم حرکت می‌کنیم یا خدای‌نکرده در مسیر ما کژی و اعوجاج وجود دارد. حضرت عبد‌العظیم حسنی (علیه‌السلام) هم همان‌طور که حضرت‌عالی هم فرمودید، زیارتش به مانند زیارت سید‌الشهداء است، که \large{مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (علیه‌السلام) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا،} \normalsize به‌ اضافه‌ی این حدیث که \large{مَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا، کَمَنْ زارَ اللهَ في عَرْشِه.}\\ \normalsize معنایش این است که اگر من خدمت حضرت عبد‌العظیم حسنی (علیه‌السلام) رفتم، کَأَنَّ رفتم و خدا را در عرش خودش زیارت کردم که این مفهوم و این مضمون از بس بلند است، چندان برای ما قابل‌فهم نیست ولی می‌دانیم بالاتر از این مقام، مقامی وجود ندارد.\\ چه‌قدر باید مزور و فرد زیارت‌شده بلند‌مرتبه باشد که زائر قبر او زیارت‌کننده خدا در عرش خدا باشد.\\ امیدواریم ان شاء الله سایه بلند‌پایه بقاع متبرکه به خصوص در این ایامی که ما عزادار حادثه فجیع و غمبار سومین حرم اهل‌بیت (علیه‌السلام)، حضرت احمد ابن موسی الکاظم (علیه‌السلام) هستیم، سایه بلند‌پایه این مراقد که واقعاً مایه امان در کشور ما هستند، بر سر این امت و بر سر این کشور مستدام بوده‌باشد.\\ \\ (مجری)\\ خیلی متشکرم، ممنون از شما، اجازه بدهید یک بخشی را با هم ببینیم و برگردیم در مورد موضوع خودمان، صفات خدا که در خدمت حاج‌آقای رضایی تهرانی چند جلسه است صحبت می‌کنیم، بحثمان را ادامه دهیم که صفت بغض و انتقام جزو سوالات و مطالبی بود که حاج‌آقا در جلسات گذشته برایمان می‌فرمودند.\\ \\ (تیزر)\\ خطبه 183\\ خدا شما را به پرهیز‌کاری سفارش کرد و آن را نهایت خشنودی خود و خواستش از بندگان قرار داده (است).\\ پس بترسید از خدایی که در پیشگاه او حاضر هستید و اختیار شما در دست او است و همه حالات و حرکات شما را زیر نظر دارد. اگر چیزی را پنهان کنید، می‌داند و اگر اشکار کردید ثبت می‌کند. برای ثبت اعمال فرشتگان بزرگواری را گمارده (است) که نه حقی را فراموش و نه باطلی را ثبت می‌کنند.\\ آگاه باشید، آن کس که تقوا پیشه کند و از خدا بترسد، از فتنه‌ها نجات می‌یابد و با نور هدایت از تاریکی‌ها می‌گریزد و به بهشت و آن چه که دوست دارد، جاودانه دسترسی پیدا می‌کند.\\ خدا او را در منزل کرامت خویش مسکن می‌دهد، خانه‌ای که مخصوص خدا است، سقف آن عرش پروردگاری و روشنایی آن از جمال الهی و زائرانش فرشتگان و دوستان و هم‌نشینانش پیامبران الهی می‌باشند.\\ پس به سوی قیامت بشتابید و پیش از آن که مرگ فرا رسد، آماده باشید، زیرا ناگهان آرزو‌های مردم قطع شده و مرگ آن‌ها را در کام خود می‌کشد و در توبه بسته می‌شود.\\ (پایان تیزر) \\ \\ (مجری)\\ خدمت شما عزیزان چند جلسه است که حاج‌آقای رضایی تهرانی در مورد صفات خدا صحبت می‌کنند. یکی‌دو جلسه در مورد صفت بغض، غضب و انتقام (صحبت کردیم).\\ اگر خاطرتان باشد جلسه گذشته در مورد این سوال صحبت شد که چه کسانی را خدا دوست ندارد و بلکه دشمن می‌دارد.\\ تعدادی از این موارد را حاج‌آقا فرمودند، باز هم موارد دیگر هست. من می‌خواهم یک سوالی را قبلش بپرسم، قبل از این که حاج‌آقا ادامه بحث را بفرمایند.\\ این که در چه مواردی باید انسان مومن مظهر غضب الهی باشد؟\\ \\ (پاسخ استاد)\\ بله سوال خوبی است، در حقیقت اولاً انسان باید در این صفت به خدای خود اقتدا کند و به روایت \large{تَخَلَّقُوا بِأَخْلاَقِ اَللَّهِ} \normalsize و به آیه \large{صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً} \normalsize عمل کند، رنگ خدایی به خود بگیرد.\\ اگر کسی در عالم هیچ‌کسی را و هیچ‌چیزی را دشمن ندارد از نوعی نفاق الم یا نفاق پنهان برخوردار است، انسان باید دارای جاذبه و دافعه باشد.\\ خب، این که انسان در کجا‌ها باید به خدا اقتدا کند و غضب وجود او را بگیرد، اولاً این را بدانیم یکی از نکاتی که در سیره رسول گرامی اسلام گفته شده‌است آن است که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) در امور دنیوی غضب نمی‌کردند، غضب حضرت ویژه امور آخرتی بود. امور دنیوی حالا شما منزل رفتید، حالا به هر دلیل غذایی که خانم برای شما درست کرده (است)، مثلاً مقداری شور شده (است).\\ مقداری برنج شما نرم شده (است)، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) در این گونه امور غضب نمی‌کردند، غضب در امور آخرتی بود و وقتی در امور آخرتی غضب می‌کردند تا حق را به کرسی نمی‌نشاندند غضب حضرت فرو نمی‌نشست.\\ ما هم باید غضب‌هایمان، غضب‌های آخرتی باشد. من مصادیقی از این غضب حق و غضب آخرتی را خدمت عزیزان بر اساس آن چه از آیات و روایات به دست می‌آید عرض می‌کنم.\\ \begin{enumerate} \item مورد اول، علنی‌شدن گناه است.\\ اگر در جایی گناهی علنی شد باید من غضب کنم و این غضب باید در چهره من هویدا باشد. اگر من خانم بد‌حجاب می‌بینم، انسان رانت‌خوار می‌بینم، اگر من فساد و فحشا می‌بینم و هیچ تغییری در دل من، در صورت من دیده نمی‌شود، یعنی من متصف به این صفت جلال نیستم. جایی که خدا غضب می‌کند، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) عضب می‌کند، امام زمان (عجل الله تعالیٰ فرجه) غضب می‌کند، من هم باید غضب کنم.\\ \\ (مجری)\\ عذر می‌خواهم، این یکی از موارد نهی از منکر هم هست؟\\ \\ (پاسخ استاد)\\ هست، یقیناً که اقل مراتب نهی از منکر این است که انسان استنکار قلبی داشته‌باشد، یعنی در دل نه تنها خوشحال نشود، نه تنها لذت نبرد، ناراحت باشد که چرا گناه علنی شده (است).\\ قبلاً هم گفتم، خدای متعال نسبت به دین خودش غیرت دارد. چهل‌سال در خانه خود روزه‌خواری می‌کنی، کاری به تو ندارند اما اگر سه روز و سه بار پشت‌سر‌هم روزه‌خواری کردی، بار اول و دوم تعزیر می‌شوی، بار سوم اعدام می‌شوی.\\ این یعنی خدای متعال گناه علنی را که آبروی دین را می‌ریزد، برنمی‌تابد.\\ \\ (مجری)\\ ممنونم.\\ \\ (پاسخ استاد)\\ \item دوم، فساد در جامعه است، اگر جامعه‌ای گرفتار فساد شد، حالا چه فساد سیستماتیک بود، نه، فساد موردی بود اما مواردش زیاد شد، انسان مومن باید غضب داشته‌باشد.\\ اصلاً امام حسین (علیه‌السلام) چرا قیام کرد؟\\ (امام حسین) فرمود: «من دیدم فساد جامعه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را گرفته‌است و من آمدم و دنبال اصلاح و از بین‌بردن فساد بودم».\\ این \large{إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ،} \normalsize این شعار همه پیامبران است، اگر چه از زبان برخی از پیامبران نقل شده‌است.\\ \item سوم، بی‌عفتی زنان است.\\ امیر‌المومنین (علیه‌السلام) به اهل کوفه با غیظ و غضب تمام، در حالی که حضرت خروشیده ‌بودند و برافروحته بودند، فرمودند: «من شنیدم زنان شما از وسط راه، راه می‌روند». زن باید عفت داشته‌باشد، از کناره راه برود که در معرض دید نامحرمان نباشد، مفاتن بدن او فتنه‌انگیزی نکند.\\ \item قهراً در همین راستا، چهارم، بی‌غیرتی مردان (است). ما بی‌عفتی زنان و بی‌غیرتی مردان را در هم تنیده می‌بینیم. آن مردی که بپسندد نامحرم با زن او لذت ببرد، مبتلا به صفت دیاثت است. این مرد، مردی است که غیرت او از بین رفته‌است و در جایی است، در این گونه موارد انسان باید غضب کند، چون خدای متعال غضب می‌کند.\\ پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود که \large{إِنَّ سَعْداً لَغَیور،} \normalsize سعد ابن عباده غیور است \large{وَ أَنا اَغْیرُ مِنه} \normalsize و من از او غیور‌ترم \large{و الله تَعالیٰ أَغْیرُ مِني،} \normalsize خدا از همه ما غیور‌تر است.\\ \large{وَ مِنْ غِیْرَته حَرَّمَ أَلْفَواحِش،} \normalsize به خاطر غیرت او است که خدا فواحش را حرام کرده‌است.\\ ببینید، تعارف که نداریم، اگر نظام خانواده از هم پاشید که با بی‌عفتی و بی‌غیرتی، نظام خانواده از هم می‌پاشد، یعنی ما درون جنگل زندگی می‌کنیم و انسان، انسان است، انسان در جنگل زیست نمی‌کند.\\ \item پنجم، ستم حاکمان، اگر حاکمان ستم کردند، انسان باید غیرتش بالابزند، غضب کند، بغض کند و تا آن‌جایی که می‌تواند، برود به سمت این که نهی‌از‌منکر کند. این روایت را همه نقل کردند که \large{أفضَلُ الجِهادُ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ،} \normalsize بالاترین جهاد یک سخن است، عدلی است که انسان در مقابل یک حاکم جائر بگوید.\\ \item ششم، ظلم‌پذیری مومنان، ببینید مظلوم‌بودن هیچ منعی ندارد. اخیراً از مقام معظم رهبری شنیدم که امیر‌المومنین (علیه‌السلام) قوی‌ترین مرد عالم بود، در عین حال مظلوم‌ترین فرد عالم بود. پس می‌تواند انسان قوی باشد مثل ملت ایران که قوی است اما مظلوم است. قوی‌ترین فرد عالم است و مظلوم‌ترین فرد عالم است. انسان باید مظلومیت را با انظلام مخلوط نکند.\\ ظلم‌پذیری یک مسئله است، ظالم‌پروری یک مسئله است، مظلوم‌بودن مسئله دیگر است. آقا فرمودند که الان در اروپا، معمولاً در کشور‌ها اغتشاش است، یک روز فرانسه است، یک روز انگلستان است، یک روز کشور‌های دیگر است. هیچ شنیدید رئیس‌جمهور آمریکا به اغتشاش‌گران پیام بدهد که من پشت‌سر شما هستم، مال خرج می‌کنم، اعتبار خرج می‌کنم، نه.\\ اما وقتی به ملت ایران می‌رسد همه این کار‌ها هست. این نشان‌دهنده این است که با ما دشمن هستند.\\ \item هفتم، شرک و کفر، موسیٰ (علیه‌السلام) از طور برگشت در حالی که بنی‌اسرائیل بت‌پرست شده‌بودند، سامری آن‌ها را گمراه کرده‌بود. آن قدر حضرت موسیٰ (علیه‌السلام) غضب کرد که الواح را که تورات در الواح بود، کتاب ورق و کاغذ نبود، رها کرد که بعضی از این الواح شکست، بعد به هم چسباندند، \large{وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ.}\\ \normalsize یقه جناب هارون را که هم برادرش است هم پیغمبر است، گرفت و می‌کشید.\\ \large{قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي.}\\ \normalsize به موسیٰ (علیه‌السلام) گفت: «نگاه کن، من تلاشم را کردم، نشد. من مستضعف بودم، من را به استعضاف کشاندند، حرف من شنیده‌نشد».\\ خب این غیرت برای چه؟\\ عمری زحمت کشیده‌است، بنی‌اسرائیل را به توحید کشیده‌است، حالا می‌بیند شرک دارد طلوع می‌کند، کفر دارد طلوع می‌کند.\\ یا مثلاً حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) خودش را به مریضی زد، تبر را برداشت، همه بت‌ها را شکست، روایت می‌گوید از روی غیظ و غضب شکست، برای این که شما آمدید، دارید رهزنی می‌کنید راه خدا را. \item هشتم، در خطر‌افتادن اصل و اساس اسلام (است). اصل و اساس اسلام اگر به خطر بیفتد، این جا باید انسان غیرت کند. یک تعبیری مرحوم امام دارند خیلی عجیب است.\\ فرمودند: «حفظ نظام از همه دستورات فقهی، از نماز، روزه، حج، از همه این‌ها واجب‌تر است». چون اگر نظام باشد، اگر حکومت اسلام قائمٌ عَلیٰ رَأسه باشد، آن‌ها هم رنگ پیدا می‌کند، اگر نباشد، اگر از آن‌ها ظاهری هم باشد، رنگ است، حقیقت ندارد. پس اگر دیدید اساس اسلام ممکن است در خطر بیفتد، باید انسان غضب کند.\\ \item نهم، نامتعادل‌بودن توزیع ثروت در جامعه است.\\ \large{كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ،} \normalsize قرآن کریم فرمود. فرمود که نباید ثروت فقط دست کسانی باشد که ثروت‌مند هستند، نباید بالای هفتاد‌درصد وام‌های کلان به 27 نفر در جامعه اسلامی تعلق بگیرد. نباید 98 درصد ساحل خزر در دست از ‌ما‌بهتران، یکی‌دو درصد جامعه باشد، این‌ها با حکومت اسلام سازگار نیست. این جاها است که باید انسان غضب کند، بخروشد، بجوشد و از حاکمیت طلب کند که باید ثروت در جامعه بچرخد.\\ \item دهم، احتکار، چه قدر روایت در ارتباط با احتکار داریم که اگر کسی محتکر باشد، بوی بهشت را نمی‌شنود و با سر وارد دوزخ می‌شود، چرا؟\\ چون ببینید، محتکر چه می‌کند؟\\ می‌آید ضروری‌ترین نیاز‌های همنوع خود را از او چه می‌کند، دریغ می‌کند. وقتی تو آمدی ضروری‌ترین نیازها را که حیوانات در این مسائل رعایت‌هایی دارند از همنوع خود دریغ کردی، باعث قتل و جوع و گرسنگی دیگران شدی. یقیناً تو انسانی را بر باد دادی و جای تو دوزخ است، جایی که جای انسان واقعی نیست.\\ \end{enumerate} \\ (مجری)\\ خیلی متشکرم، \large{ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم.}\\ \normalsize خیلی ممنون که با ما مشارکت می‌کنید، سوالات زیادی حول‌و‌حوش این بحث و پیرامون این بحث به دستمان رسیده‌است، خیلی سوالات پخته‌ای هم هست. خود این به گرم‌شدن بحث ما هم کمک می‌کند، پرسش و پاسخ که باشد، بحث راحت‌تر و بهتر پیش می‌رود.\\ اما اجازه بدهید من یک سوالی را بپرسم از خدمت حاج‌آقای رضایی تهرانی بعد از این سوالات شما را مطرح کنم. آن هم این که حاج‌آقا شاید سوال خیلی‌ها باشد که أَبْغَضَ أَلناس، کسانی که خداوند از همه بیشتر با آن‌ها دشمن است، چه کسانی هستند؟\\ خدا کند ما جزو این‌ها نباشیم.\\ \\ (پاسخ استاد)\\ بله، بله، همان‌طور که در بحث محبت الهی ما افرادی داشتیم که محبوب‌ترین‌ها پیش خدای متعال بودند، در بحث غضب الهی هم ما افرادی را داریم که این‌ها مغضوب‌ترین‌ها پیش خدای متعال هستند.\\ در روایات ما در این زمینه خب موارد متعدددی ذکر شده‌است.\\ \begin{enumerate} \item مثلاً از پیشوای ستمگر نام برده شده‌است، \large{أَبْغَضُ اَلنّاسِ إلى اَللّٰه وَ أَبعَدهُم مِنهُ مَجْلِساً إِمامٌ جائِر.} \normalsize یک کسی که خدای متعال نعمت قدرت به او داده‌است، نعمت اقتدار به او داده‌است ولی او به جای این که در عباد و بلاد عدل و داد بیافریند، ظلم و ستم می‌کارد.\\ \item مورد دوم، کفر پس از ایمان و کافر پس از ایمان است.\\ یک موقعی یک نفر کافر بوده (است)، پدر و مادرش هم کافر بودند، در یک محیط کفر زندگی کرده (است)، یک موقع یک نفر راه را پیدا کرده (است)، ایمان آورده (است)، \large{إنَّ مِن أبغَضِ الخَلقِ إلَى اللّه ِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَنَ آمَنَ ثُمَّ كَفَرَ.}\\ \normalsize ما زیاد داشتیم در این انقلاب، کسانی که انقلابی بودند، فهیم بودند، بعضاً زندان‌رفته‌ی زمان شاه بودند اما در یک دگردیسی از انقلاب دست کشیدند.\\ افرادی داشتیم با مرحوم امام از پاریس با هواپیما آمدند و بعد در این نظام اعدام شدند، به خاطر جنایت و خیانت.\\ \item سومین مورد، فرمود که ضربه‌زننده به مسلمانی بدون حق، من بیایم مسلمانی را ضربه بزنم.\\ از امام صادق (علیهالسلام) روایت است، \large{إِنَّ أَبْغَضَ اَلنَّاسِ إِلَى اَللَّهِ، رَجُلٌ جَرَّدَ ظَهْرَ مُسْلِمٍ بِغَيْرِ حَقٍّ.}\\ \normalsize ما دیروز‌پریروز طلبه‌ای را در تهران داشتیم بر اثر شدت ضربات به شهادت رسید، خب این طلبه چه گناهی داشت، او هم یک طالب علم است، دارد در این کشور درس می‌خواند. بدون هیچ محاکمه‌ای، بدون هیچ جرمی می‌شود \large{بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ.}\\ \normalsize فرمودکه ضربه‌زننده به مسلمانی بدون حق (از أَبغض الناس است). در این جنایتی که ما در شاهچراغ داشتیم، چند تا کودک از دنیا رفتند، خب به چه عنوان (به شهادت رسیدند)؟\\ \item مورد دیگر که در روایات در این زمینه در مورد او تاکید هم شده‌است این است که خدای‌نکرده کسی قاری قرآن باشد و با قرآن انس داشه‌باشد اما متکبر باشد.\\ \large{لا تَجِدُ أبغَضَ إلَى اللّهِ مِن قارِىءٍ مُتَكَبَّرٍ.}\\ \normalsize سر مطلب چه است؟\\ سر مطلب این است که خدای متعال از بعضی از انسان‌ها به خاطر بعضی از خصوصیات توقع بیشتری دارد، کسی که با قرآن مأنوس است، با دین مأنوس است، با حوزه مأنوس است، از او توقع دیگری می‌رود. در همین راستا گفتند قاری مرائی، کسی که قرآن قرائت می‌کند، قاری قرآن است اما اهل ریا است، این کسی است که خدای متعال او را دشمن می‌دارد.\\ \item پنجم، کسی که در خانه خود، بر زن‌و‌بچه خود بخل می‌ورزد.\\ \large{أبغَضُ العِبادِ إلَى اللّهِ مَن ضَنَّ عَلى عِيالِهِ.}\\ \normalsize ‌ یعنی برای جگرگوشه‌های خودش هم خرج نمی‌کند و می‌دانید این‌گونه افراد گاهی می‌شود آن‌قدر مغبوض خانواده می‌شوند که خانواده مشتاق مرگ آن‌ها هستند، بلکه بمیرد و از ترکه او، ورثه او چیزی نصیبشان بشود و این خب خیلی‌خیلی بد است.\\ \item ششم، فرمود کسی که در جهان اسلام زندگی می‌کند و هنوز دنبال سنن جاهلی است.\\ سنت‌های جاهلی را پیغمبر فرمود: \large{«ومُبتَغٍ فِي الإِسلامِ سُنَّةَ الجاهِليَّةِ».}\\ \normalsize آن وقت ببینید آقای قاسمیان، جاهلیت هم دو نوع است، یک جاهلیت کهن داریم، یک جاهلیت مدرن داریم. بسیاری از مد‌هایی که بویی از عقل و دین در آن‌ها نرفته‌است، این‌ها مشمول جاهلیت مدرن است.\\ حالا بنده ناخن بکارم، غسل و وضوی خودم را چهل‌سال از بین ببرم، چهل‌سال، بیست‌سال، سی‌سال در حال جنابت باشم، نماز‌هایم همه باطل باشد، همه بر گردن من واجب باشد، روزه‌هایم همه باطل باشد، به خاطر چه؟\\ یک جاهلیت مدرن. خب، این کار، کار غلطی است و خدای متعال دشمن می‌دارد.\\ فرمود: \large{«وَ مُلحِدٌ فِي الحَرَمِ».}\\ \normalsize \item مورد دیگر، اگر کسی بخواهد در جایی که در حکم حرم است، خرابکاری کند. خدا شهید سلیمانی را رحمت کند، فرمود: «امروز جمهوری‌اسلامی حرم است و این حرم را باید محترم داشت».\\ اصلاً حرم باید محترم باشد، اگر کسی الحاد در حرم کند، خرابکاری در حرم کند، این ملحد است و مبغوض و مغضوب پروردگار است.\\ \item مورد دیگر ادعای دروغین خدایی یا نبوت یا قیامت است. من ادعای خدایی کنم، ادعای نبوت کنم یا ادعای امامت کنم.\\ من با یکی از دوستان اهل اطلاع که دستی بر اطلاعات کشور داشت، پرسیدم، داریم کسانی را که در این کشور ادعای امام زمانی کرده‌باشند؟\\ گفت: «او که متعدد است، چند نفر داریم که این‌ها خدا هستند، ادعای خدایی می‌کنند».\\ خب اگر کسی ادعای نبوت کند، ادعای خدایی کند، زیاد داشتیم افراد متنبی، متنبی یعنی کسی که پیغمبر نیست، ادعای پیغمبری می‌کند.\\ پیش مأمون آوردندش، گفتند این ادعای پیغمبری کرده‌است، مأمون سرش شلوغ بود، گفت: «ببریدش یک جا».\\ این‌ها هم جا نداشتند، در آشپزخانه دربار او را بردند.\\ یک هفته بعد مأمون یادش آمد، گفت: «بیاوریدش ببینیم این پدر‌سوخته چه کار می‌کند».\\ (او را) آوردند.\\ (مأمون) گفت: «تو پیغمبری؟».\\ گفت: «بله».\\ (مأمون) گفت: «به تو وحی می‌شود؟».\\ گفت: «بله».\\ (مأمون) گفت: «اخیراً هم به تو وحی شده‌است؟».\\ گفت: «بله».\\ (مأمون) گفت: «چه به تو گفتند؟».\\ گفت: «به من گفتند جایت خوب است، تکان نخور».\\ در آشپزخانه دربار بود، انواع غذا‌ها و بخور و بخواب.\\ ببینید ما زیاد داریم کسانی را (که ادعای نبوت می‌کنند)، این به عنوان نمونه است. دکتر نیست، ادعای پزشکی می‌کند، مجتهد نیست، ادعای اجتهاد می‌کند، مرجع تقلید نیست، ادعای مرجعیت می‌کند. یعنی کسی که یک مقامی را به هر دلیل ندارد یا کاری را بلد نیست، تخصصی را ندارد و انجام می‌دهد.\\ اصلاً سیاست نمی‌فهمد، پشت‌صحنه‌ها را نمی‌بیند، تحلیل سیاسی می‌کند، برای خودش می‌بافد، این‌ها را خدای متعال مغضوب و مبغوض می‌دارد. \item از موارد دیگر که در روایات هم به او تأکید شده (است)، این است که انسان سه تا کم را که قبلاً گفتیم، رعایت نکند:\\ \begin{enumerate} \item کم‌خوابی \item کم‌خوری \item کم‌گویی \end{enumerate} \\ یعنی پرگو باشد، پرخواب باشد یا مثلاً کسی که پر‌خنده است، آن هم خنده از سر بی‌عاری، فرمود: \large{«والرّجلُ يُكْثِرُ الضِّحْكَ مِن غيرِ عَجَبٍ».}\\ \normalsize کسی که بیش از حد می‌خندد (جزو أَبغض‌الناس است).\\ لذا اهل‌بیت (علیهم‌السلام) اگر در بعضی از موارد یک‌مقداری خنده‌شان زیاد می‌شد، دست‌هایشان را به آسمان بلند می‌کردند، \large{اَللّهُمَّ لا تَمْقُتْنى،} \normalsize خداوندا مرا دشمن مداری.\\ \item مثلاً اگر من نَعوذُ بالله، نَعوذُ بالله زناکار با همسر همسایه که اتفاق می‌افتد، گاهی بیست واحد حالا در این مجتمع مسکونی است. ارتباطات نزدیک است.\\ فرمود: \large{«الزَنّائونَ بِحلائِلِ جیرانِهِم».}\\ \normalsize خیلی‌خیلی خدای متعال (غضب می‌کند) چون همسایه لااقل باید حق همسایه را بداند مواظب باشد.\\ \item فرمود کسی که مردم از ترس زبانش از او چشم می‌زنند، به خاطر بد‌دهانی او مردم مواظب هستند از کنار او رد نشوند، این را خیلی‌خیلی خدای متعال دشمن می‌دارد و دیگر خبر‌چین‌ها، کسانی که کارشان این است بدی را بگسترانند، نفرت را بگسترانند، این را با او بد می‌کند. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) اجازه نمی‌داد کسی راجع به دیگری حرف بزند.\\ فرمودند: «رأی من را و نگاه من را نسبت به اصحابم بد نکنید، خوبی‌ها را گزارش کنید، بدی‌ها را به خود طرف آرام بگویید».\\ \item تهمت‌زنندگان به پاکان، خدا نکند که کسی به یک انسان پاکی تهمت بزند، یک مسئولی است، پاک است، الان شما می‌بینید در اغتشاشات کلی‌گویی می‌شود و حال این که ما کلی‌گویی نداریم. آدم بد، بد است، آدم خوب هم خوب است. کار بد، بد است، کار خوب هم خوب است. من اگر بخواهم همه را با یک چوب برانم، این مقتضای عدالت نیست، مقتضای انسانیت هم نیست.\\ \\ (مجری)\\ چه بسا خیلی‌ها هم تهمت زده‌باشند.\\ \\ (پاسخ استاد)\\ یقیناً این‌گونه است، ما می‌دانیم، ما داریم در همین کشور زندگی می‌کنیم، ما الان مسئولین پاکدست کم نداریم. فراوان (داریم)، سال‌ها است دارند زندگی می‌کنند.\\ \\ (مجری)\\ کمتر دیده می‌شوند.\\ \\ (پاسخ استاد)\\ کمتر دیده می‌شوند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و دارند برای این کشور جان می‌کنند. یک چند روزی به خاطر عللی آنتی‌بیوتیک در کشور کم شد، بلافاصله پیگیری شد، پنجاه تن محموله وارد شد، ما داریم می‌بینیم در کشور دارو به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود، به تمام کشور‌های همسایه (قاچاق می‌شود). یعنی ما در سطح دارویی در وضع خوبی هستیم، خوبی‌ها را باید ببینیم.\\ \item از موارد دیگر این که انسانی خوبی‌اش ظاهر باشد، کردار بدش باطن باشد.\\ ظاهر‌صلاحِ سجاده‌آبکشِ منافق در درون، این را خدای متعال خیلی دشمن می‌داند.\\ \large{مَن كانَ ثَوباهُ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ،} \normalsize کنایه از این که می‌گوید لباسش از کارش بهتر است، مراد این است که ظاهرش از باطنش بهتر است. نه، انسان باید ظاهر و باطنش در یک سطح بوده‌باشد.\\ \item کینه‌ورزان خوش‌برخورد، شما را می‌بیند، به‌به حاج‌‌آقای قاسمیان، احوال شما، دلمان برای شما تنگ شده‌است، همه‌اش هم دروغ است. پشت‌سر می‌نشیند شروع می‌کند به حرف‌زدن، کینه در دل دارد اما در ظاهر خوش‌برخورد است، این را خدای متعال دوست ندارد.\\ \item دنیا‌طلبان با سوگند، مال دنیا است و برای این که به دنیای خود برسد، سوگند دروغ می‌خورد.\\ \item دانشمند درباری، دانشمند باید آزاده باشد.\\ \\ (مجری)\\ شاعر درباری شنیده‌بودیم.\\ \\ (پاسخ استاد)\\ نه، دانشمند درباری، عُلَماءٌ سوء، اصلا یک قانون بگویم، گفتند که اگر حکام در خانه علما رفتند، این حکام، حکام خوبی هستند. اگر علما در خانه حکام رفتند، این علما، علمای بدی هستند.\\ مگر حالا حاکم خودش حاکمی است که مرجع تقلید است، عالم است، متقی است. هر که در خانه هارون و مأمون و معاویه و یزید رفت، این یعنی آدم، آدم درستی نیست.\\ هارون به موسیٰ ابن جعفر (علیهالسلام) نوشت، بیا ببینیمت.\\ حضرت فرمودند: «آخرت که نداری، من هم اهل دنیا نیستم».\\ \\ (مجری)\\ در دو جمله کل مطلب را گفتند.\\ \\ (استاد)\\ آخرت که نداری، کسی سراغت می‌آید که دنیا‌طلب است، من هم اهل دنیا نیستم.\\ \\ (مجری)\\ عمروعاص گفته‌بود که نماز علی (علیه‌السلام) خوب است و سفره معایه (خوب است).\\ \\ (استاد)\\ همین هست، در حقیقت به همین کیفیت است. دانشمند نویسنده‌ای که علمش را از منابع ضعیف می‌گیرد، نکات را ببینید، می‌گوید این را خدای متعال دوست ندارد.\\ اگر یک دانشمندی است، می‌خواهد به مردم خوراک علمی بدهد، خوراک اعتقادی به مردم بدهد، دانشمند نویسنده‌ای که این نکات را از منابع ضعیف می‌گیرد. به جای این که برود کافی را ببیند، به جای این که برود قرب‌الاسناد را ببیند، به جای این که من لا یحضر ببیند، حالا از یک مقاله دست‌چندم از یک کتاب دست‌چندم (می‌بیند)، این افراد را خدای متعال بسیار مغضوب می‌دارد.\\ \end{enumerate} \\ (مجری)\\ خدا کند، خدا کند جزو این‌ها نباشیم. حالا همان‌هایی که خدا آن‌ها را دشمن می‌داشت یک طرف، این‌ها که دیگر خدا نکند بین ما و بینندگانمان کسی باشد.\\ یک بخشی را ببینید، فراز‌هایی از مناجات امام سجاد (علیه‌السلام) را با هم مرور می‌کنیم.\\ \\ (تیزر)\\ خدایا بر محمد (صلی الله علیه و آله) و خاندانش درود بفرست و من را از بند حسد رهایی ببخش و از گناهان در پناه آور و از حرام‌ها بپرهیزان و من را بر آن چه نافرمانی توست، گستاخ نفرما و خواهشم را به سوی خود گردان و من را به آن چه از تو می‌رسد دلخوش ساز و به آن چه روزی‌ام کرده‌ای و آن چه به من بخشیده‌ای و آن نعمت که ارزانی‌ام داشتی برکت ده و من را در هر حالی در امان دار و از نافرمانی نگاه‌دار و از چشم بد بپوشان و از دست دشمنان دور ساز و در پناه خویش آور و ایمن گردان.\\ (پایان تیزر)\\ \\ (مجری)\\ هفت دقیقه بیشتر فرصت ندارم و کلی سوال (هست). خب، مواردی را که هم حاج‌آقا گفتند، هر کدامش را واقعاً دوست داشتیم، همه‌مان با هم بشنویم. اجازه بدهید سراغ سوالات شما عزیزان بروم، باز هم تشکر می‌کنیم که مشارکت می‌کنید و وقت می‌گذارید و می‌نویسید.\\ آیا ممکن است انسان مومنی فقط مظهر محبت و جمال خدا باشد و مظهر جلال الهی نباشد، آن‌طور که مسیحیان درباره حضرت عیسیٰ (علیه‌السلام) می‌گویند و یا از ابن‌عربی نقل شده‌است؟\\ ببنید ما خدای متعال را ذوالجلال‌و‌الاکرام می‌دانیم و انسان هم باید متصف به همه صفات الهی بشود و این را هم قبلاً عرض کردیم که جلال الهی زیرمجموعه جمال الهی است.\\ \large{یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ.}\\ \normalsize پس انسان مومن هم باید متصف به صفات جمالیه باشد هم باید متصف به صفات جلالیه باشد.\\ الان گفتیم پیغمبر (صلی الله علیه و آله) غضب می‌کرد، خشم می‌کرد در امور آخرتی و تا خشمش در امور آخرتی آن امر مغفول را به کرسی نمی‌نشاند، خشم او از بین نمی‌رفت.\\ ما هیچ‌کسی را در عالم برتر از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نداریم و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) الگو است و خود خدای متعال فرمود: \large{«لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ».}\\ \normalsize پس این که انسان بخواهد فقظ مظهر محبت باشد، این معنا ندارد. آن چه که مسیحیان راجع به عیسیٰ (علیه‌السلام) گفته‌اند و می‌گویند، دروغی بیش نیست.\\ حضرت عیسیٰ (علیه‌السلام) پیغمبر اولوالعزم خدا است، متصف به صفات الهی است، به جای محبت می‌ورزد، به جای هم خشم می‌کند. آن چه در مورد ابن‌عربی گفته شده‌است، ابن‌عربی می‌گوید: \large{«وَ إِنّي ما ذُقْتُ أَلْقَهرَالإِلهي في نَفسي».}\\ \normalsize من هیچ‌گاه قهر الهی را در خودم ذُق نکردم و اگر با کسی دعوا می‌کنم، این تأدیب است وگرنه از او کینه‌ای به دل ندارم.\\ اگر این مراد باشد که در حقیقت این صفت الهی در من تجلی کمتری دارد و من تجلی تأدیبی در من بیشتر است، این مقدار اشکالی ندارد ولی اگر ابن‌عربی بگوید آقا من به هیچ‌کس کینه ندارم حتیٰ به آن که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) کینه دارد، این البته حرف صحیحی نیست.\\ (مجری)\\ آیا مغضوب‌ترین انسان بودن یک درجه است یا مراتبی دارد؟\\ \\ (پاسخ استاد)\\ یقیناً مغضوب‌ترین آدم بودن دارای درجات است، چرا؟\\ چون الان که ما داشتیم أَبْغَضُ‌أَلخلائِق را می‌گفتیم، خب دیدید صفات مختلفی را بیان کردیم، نسبت به همه این‌ها تعبیر، أَبْغَضُ‌أَلْرِجال، أَبْغَضُ‌أَلْناس، این‌ها است ولی اگر آمد از این مثلاً بیست‌موردی که ما گفتیم، درجه عالیه این بیست‌مورد در یک نفر بود یا درجه دانیه پنج‌مورد در یک نفر بود، خب، یقیناً آن کس که درجات عالیه مبغوضیت بیشتر در او هست، پیش خدا مغضوب‌تر و مبغوض‌تر است.\\ \\ (مجری)\\ شیطان مظهر اسماء جلالیه حق است یا جمالیه؟\\ \\ (پاسخ استاد)\\ شیطان مظهر اسماء جلالیه حق است، چرا؟\\ چون یکی از صفاتی که ما برای خدای متعال داریم صف مُضِل است، خدای متعال همان‌طور که هادی است مُضِل هم هست البته اضلال خدا اضلال بدوی و ابتدایی نیست، اضلال، اضلال مجازاتی است.\\ در هدایت ما هر کارمان محفوف به دو هدایت است، یک هدایت پیشینی و یک هدایت پسینی اما در بغض و غضب و اضلال الهی خدای متعال اضلال ابتدایی ندارد.\\ خدای متعال هدایت می‌کند، می‌کند، می‌کند من حرف نمی‌شنوم، نمی‌شنوم، نمی‌شنوم. بر اثر این حرف‌نشنیدن‌ها خدای متعال دست از هدایت من برمی‌دارد، این دست از هدایت من برداشتن را اضلال می‌گوییم.\\ خب، اضلال از صفات قهر و انتقام الهی است، این اضلال مظهرش در جهان کیست؟\\ جناب ابلیس، جناب شیطان، رفیق همه ما.\\ \\ (مجری)\\ چرا در مورد رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) به پیامبر رحمت تعبیر می‌کنیم، مگر ایشان مظهر جلال الهی نبوده‌است؟\\ \\ (استاد)\\ به دو جهت، اولاً در رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) رحمت غالب است و به خاطر این غلبه است که خدا هم فرمود: \large{«وَ مَا أَرْ‌سَلْنَاكَ إِلَّا رَ‌حْمَةً لِّلْعَالَمِينَ».}\\ \normalsize به صورت حصر فرمود، \large{وَ مَا أَرْ‌سَلْنَاكَ إِلَّا،} \normalsize ما تو را مگر به عنوان رحمت برای عالمین فرو نفرستادیم و نکته دوم این که گفتیم غضب، بغض، انتقام و جلال الهی زیرمجموعه جمال الهی است. ببینید، ما که دیگر خشن‌تر از جهاد در دین اسلام نداریم، همین جهاد را علامه طباطبایی در المیزان اثبات می‌کند که این ازبالاترین مصادیق رحمت الهی است.\\ من وقتی جهاد می‌کنم، که را می‌کشم؟\\ کسی که به عناد رسیده‌است، این کسی که به عناد رسیده‌است یعنی گور‌به‌گورش کنی، از راه خودش برنمی‌گردد، این هر یک ثانیه که عمر کند، به ضرر خودش است و به ضرر دیگران (است).\\ جلوی این ضرر را من زودتر بگیرم که هر چه ماهی را زودتر از آب بگیری (تازه‌تر است).\\ \\ (مجری)\\ یعنی اگر بمیرد به نفعش است.\\ \\ (استاد)\\ به نفعش است، در روایات و دعا‌ها داریم. می‌گوییم خدایا تا وقتی حیات برای من خیر من است، من زنده بمانم، اگر از یک جایی سقوط شروع شد، دیگر من زنده نمانم.\\ دیدید این مثلاً ورزشکاران در اوج خداحافظی می‌کنند. می‌گویم خدایا من در اوج خداحافظی کنم.\\ دیدید بعضی رفتند اربعین، آمدند، از دنیا رفتند، زیارت احمد ابن موسیٰ شاهچراغ (علیه‌السلام) رفتند، در اوج آن هم با شهادت، چه قدر ما غبطه خوردیم. من شاید پنجاه‌بار، صد‌بار بیشتر شاهچراغ رفتم، ولی این توفیق را نداشتیم. شهادت غنیمت بارده است، قسمت هر کسی نمی‌شود.\\ \\ (مجری)\\ چرا از میان همه ادیان، به ما مسلمان‌ها امت مرحومه گفته‌می‌شود مگر امت‌های سایر انبیاء امت مغضوبه بودند؟\\ \\ (پاسخ استاد)\\ نه، معنای امت مرحومه بودن ما این نیست که امم دیگر امت مرحومه نبودند، معنا این است که رحمت در این امت که امت آخر‌الزمانی است جلوه بیشتری دارد، چه این که در مورد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) ما آمده‌است \large{وَ مَا أَرْ‌سَلْنَاكَ إِلَّا رَ‌حْمَةً لِّلْعَالَمِينَ} \normalsize و این به خاطر این است که آخر‌الزمان خصوصیاتی دارد که اگر درصد و دز رحمت در این حد نباشد بار آخر‌الزمانی برداشته نمی‌شود.\\ \\ (مجری)\\ من کلی سوال دیگر دارم که اگر بخواهم بخوانم واقعاً شاید بگویم کل یک برنامه را باید اختصاص بدهم به این سوال ولی وقت ما به پایان رسید و سی‌ثانیه فرصت دارم.\\ مثلاً گفتید که کلیت عاقبت چنین افرادی که در مورد آن‌ها فرمودند خدا آن‌ها را دشمن می‌دارد چیست که ان شاء الله در ادامه مباحث قرار است به آن بپردازیم و همچنین موارد دیگری (که به آن خواهیم‌پرداخت).\\ خیلی هم تشکر داشتند در مورد برنامه تا آسمان، تکرار آن که ساعتی که پخش می‌شود، خب همه نمی‌توانند، ببینند.\\ این را من بار‌ها توضیح دادم اما فعلاً برنامه تکرارش ساعت 3:20 بامداد است. یک عزیزی هم گفتند مناجات‌ها را لطفاً فایل صوتی‌اش را در کانال بگذارید، بار‌ها و بار‌ها که گوش کنی باز هم شنیدنی و آرام‌بخش و امید‌بخش است.\\ چشم، این را هم انتقال می‌دهم.\\ از حاج‌آقای رضایی تهرانی خیلی متشکرم، ممنون که فرصت گذاشتید و در برنامه ما حضور پیدا کردید. قول می‌گیرم ان شاء الله در جلسه آینده هم پاسخ بینندگان را بفرمایند هم ادامه بحث باشد.\\ \end{document}