\documentclass[a4paper,12pt]{article}
\usepackage{xepersian}
\begin{document}
\large{
أَعوذُ باللّٰهِ مِنَ أَلْشَیْطانِ أَلْرَّجیم\\
بِسمِ اللهِ أَلْرَّحمٰنِ أَلْرَّحیم\\
أَلْحَمْدُ للّٰهِ ربِّ أَلْعالَمین وَ أَلْصَلاة وَ أَلْسَلام عَلَيٰ سَیِّدَنا وَ مَولانا، حَبیبِ إِلهِ أَلْعالَمین، ابِاالقاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد (ص) وَ عَلیٰ آلِهِ أَلطَّیِبینَ أَلطاهِرینَ أَلمَعصومینَ أَلمُکَرَّمین وَ لَعْنُ أَلدائِم عَلیٰ أَعدائِهِم أَجمَعین مِنَ أَلان إِلیٰ قیامِ یَومِ أَلدّین\\}
\normalsize
در روزهای پایانی ضیافت الهی، ماه مبارک رمضان به سر میبریم. امیدواریم ان شاء الله در شبهای قدر گذشته، بهترینها برای ما مقدر شده باشد. در بحث دعای افتتاح و سیری در این دعا بودیم. بخش پایانی این دعا را چند جملهای من زمزمه کنم و بعد هم عرائضی تقدیم (میکنم).\\
\large{
بِسمِ اللهِ أَلْرَّحمٰنِ أَلْرَّحیم\\
اللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِىَ إِلىٰ كِتابِكَ، وَالْقائِمَ بِدِينِكَ، اسْتَخْلِفْهُ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ، مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِى ارْتَضَيْتَهُ لَهُ، أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً، يَعْبُدُكَ لَايُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً. اللّٰهُمَّ أَعِزَّهُ وَأَعْزِزْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً، وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً. اللّٰهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ، وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ أَهْلَهُ.\\
}
\normalsize
صلواتی عنایت بفرمایید.\\
\large{اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم.}
\normalsize
یکی از معارفی که در دین اسلام بر روی او تاکید شده است این است که ما در جهان هستی مرده نداریم و این زاویه دید انسان را نسبت به عالم و آدم عوض میکند. یعنی یک موقع من این جا که نشستم، تصورم بر این است که این گل مصنوعی که در مقابل من است یا این میکروفون یا این میز یا این صندلی موجوداتی مرده هستند. نه مسئولیتی دارند، نه ادراکی دارند، نه شعوری دارند اما یک موقع ادراک من این چنین است که همه عالم زنده است. انسان مسلمان بر طبق آموزههای قرآن کریم باید این چنین تصویری از عالم و آدم داشته باشد.\\
\large{وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ،}
\normalsize
هر چیزی در عالم ثناگوی پروردگار است. اگر ادراک نداشته باشد، شعور نداشته باشد، این ثناگویی معنا ندارد. تعامل با عالم به عنوان موجودات زندهای که در حال عبادت پروردگاراند، در حال انجام وظیفهاند، انسان را وارد دریایی از معارف میکند. یکی از موجودات عالم، زمان است مثل مکان، زمان موجودی از موجودات عالم است و این زمان، زنده است. نگاه انسان هم باید با او اینچنین باشد. اگر بخواهیم به مناسبت آن چه در آن به سر میبریم، سخن بگوییم، ماه مبارک رمضان موجودی زنده است. در آن عالم، مکان و زمان از موجوداتی هستند که شهادت میدهند، گواهی میدهند.\\
از کجا میفهمیم ماه رمضان زنده است؟\\
امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه سجادیه هم برای ورود به ماه رمضان دعا دارد هم برای وداع با ماه رمضان دعا دارد.\\
انسان در این دعاهای ورودیه و وداعیه امام سجاد (ع) دقت که میکند، میبیند علی ابن الحسین (سلام الله علیه) با ماه رمضان به مانند یک موجود زندهی فعالِ نشیطِ موثرِ اثرگذار سخن میگوید. یکی از مطالبی که حضرت در این دعاها دارد این است تو ماهی هستی که از وقتی که تمام میشوی تا سال آینده که برمیگردی، دوستان خدا، اولیای خدایی برای رسیدن تو ثانیهشماری میکنند و لذا در روایت هم داریم پیغمبر (سلام الله علیه) فرمود: «اگر مردم میدانستند در ماه رمضان چه خبر است، تمنی میکردند که همه سال رمضان میبود».\\
این را برای این عرض کردم که این دو، سه روز باقیمانده ماه رمضان را قدر بدانید. در روایت داریم که خدای متعال در هر شب ماه رمضان یک میلیون نفر أَلف، أَلف از آتش دوزخ نجات میدهد.
در شبانهروز جمعه در ماه رمضان در هر ساعت از 24 ساعت، یک میلیون نفر را خدای متعال از آتش روزخ نجات میدهد. شب آخر ماه رمضان که میشود به خاطر حسن بدرقه این ماه خدای متعال به تعداد افرادی که از شب اول از آتش دوزخ نجات داده (است)، انسانها را از آتش دوزخ نجات میدهد و ما هنوز به شب آخر ماه رمضان نرسیدیم. در شب آخر باید حواسمان جمع باشد. دیشب شب بیستوهفتم از شبهای بسیار مبروک ماه رمضان بود. شب آخر را در پیشرو داریم، اگر بشود انسان حرم مطهر علی ابن موسیالرضا (علیه السلام) مشرف شود و سعادت زمانی را با سعادت مکانی با سعادت حالی، یک حال خوشی را خدا روزیاش کند، بتواند برات نجات از آتش را بگیرد.\\
امام حسین (علیه السلام) در پایان دعای عرفه به خدا عرضه داشت خدایا یک چیز از تو میخواهم اگر بدهی، همه چیز را دادی، اگر ندهی هیچ چیز به من ندادی و او این است که من دوزخی نباشم، جاودانه در آتش نباشم. انسان در این دنیا همه نعمتها را داشته باشد اما اگر آتشی بود، دوزخی بود کَأَنَّ هیچ چیز ندارد.\\
\large{إِنْ أَعْطَیْتَنیها،}
\normalsize
اگر تو این را به من بدهی همه چیز دادی. لذا قرآن کریم فرمود که
\large{فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ.}\\
\normalsize
اگر کسی این قدرت و هنر را در زندگیاش داشته باشد، به گونهای زیست کرده باشد که در آن دنیا از آتش دور شود و وارد بهشت شود، این علوی زندگی کرده (است).\\
علی ابن ابیطالب (ع) فرمود فُزْتُ، این هم فَقَدْ فازَ، این هم رستگار شده است و به فلاح دسترسی پیدا کرده (است).\\
خب این تذکاری در این پایانیترین روزهای ماه رمضان بود، خدمت عزیزان خودم عرض کردم. یک بخشی از دعا را که در ارتباط با آینده جهان از دیدگاه شیعیان است خدمت عزیزان تقدیم میکنم.\\
مستحضرید در این که عالم و آدم به چه سمت و سو دارد میرود، مکاتب عالم هر کدام نگاهی دارد. کمونیستها یک جور میاندیشند، مائوئیستها یک جور میاندیشند، یهودیها یک جور فکر میکنند، مسیحیها یک جور فکر میکنند. مذاهب مختلف اسلامی، مذاهب کلامی، متفاوت میاندیشند. اصولاً یک بحثی است که آینده عالم و آدم به چه سمت و سویی پیش میرود، بحث مهمی هم هست.\\
امروزه ما در کشورهای پیشرفته دپارتمانهای متعددی داریم تحت این عنوان آیندهنگری و آیندهنگاری. یعنی استراتژیستها مینشینند، میخواهند بررسی کنند که جهان به چه سمت و سویی میرود. الان این فکر غالب استراتژیستهای دنیا است که تمدن از آمریکا دارد رحلت میکند، کوچ میکند. حالا کجا سر درمیآورد، خودشان میگویند تمدن مثل مار است، سرش را که داخل زمین کرد، میدانیم از کجا تو رفت ولی از کجا میآید بیرون، میگویند این را باید حدس بزنیم. حدسشان هم این است، میگویند تمدن دارد به خاورمیانه میآید. به اعتبار سه تا کشور که یکی چین است و یکی ایران است. برای هر کدام هم ماموریت و مسئولیتی در نظر دارند. ایرانیها را به واسطه پیشتازی اعتقادی میگویند ملت تمدنسازی هستند. حالا از این بگذرم، از دیدگاه ما شیعیان، آینده جهان سه مرحله را پشت سر خواهد گذاشت، این سه مرحله عبارت است از:
\begin{enumerate}
\item
مرحله ظهور
\item
مرحله رجعت
\item
مرحله قیامت
\end{enumerate}
\\
ما اگر بخواهیم کد بدهیم، آدرس بدهیم، بگوییم ما الان کجا هستیم، بزرگان ما میگویند ما در مرحله پیشاظهوریم. در مرحله پیشاظهور یعنی همان گونه که غیبت را به دو بخش تقسیم میکردند، غیبت صغریٰ و غیبت کبریٰ. روایات ما ظهور را به دو بخش تقسیم میکند، ظهور اصغر و ظهور اکبر و برای این دو بخش ظهور اصغر و ظهور اکبر علائم ونشانههایی را برای ما بیان کردند.\\
از علائمی که در روایات ملاحم و الفتن که یک باب در روایات ما است. از روایاتی که در باب علائم الظهور برای ما، اهلبیت (علیهم السلام) فرمودند ما میفهمیم در مرحله پییشاظهوریم.
من یاد ندارم از بعد از غیبت صغریٰ تا الان که در خدمت شما نشستیم، ما زمانهای را داشته باشیم که اجماع اهل دل، اجماع عارفان، اجماع کسانی که چشمشان به حقایق عالم باز است بر این باشد که این مقدار ظهور نزدیک است. وقت تعیین نمیکنیم ولی تمام اهل دل از مرحوم آیت الله بهجت بگیرید، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد جواد انصاری همدانی بگیرید و دیگر عزیزانی که اهل دل هستند بر این مطلب اتفاق دارند که ما در مرحله پیشاظهوریم و ظهور بسیار نزدیک است. خب، اولین مقطعی که شیعه به او معتقد است، بحث ظهور است. الان این عباراتی را که ما در دعای افتتاح میخواندیم،
\large{اللّٰهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ، وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ أَهْلَهُ.}\\
\normalsize
خدایا ما رغبت داریم، امید داریم در احیا و پیدایش یک دولت کریمهای که اسلام در او عزیز باشد، اهل اسلام در او عزیز باشد. نفاق در او ذلیل باشد، اهل نفاق در او ذلیل باشد. این اشارت به دولت ظهور دارد. خود ظهور مقدمه رجعت است. اهلبیت عصمت و طهارت ظهور را و اعتقاد به ظهور را خصیصه شیعه ندانستهاند چون ظهور کسی به عنوان مهدی موعود (عج)، این مورد اتفاق مسلمانان است. یک مسلمان در عالم نداریم که به مهدویت معتقد نباشد. به موعود عالم همه ادیان معتقدند. یهودیها معتقدند، مسیحیها معتقدند اما به مهدی موعود (عج)، همه مسلمانان اعتقاد دارند. تعداد سنیانی که در ارتباط با امام مهدی (عج) کتاب نوشتهاند از تعداد شیعیانی که در این زمینه کتاب نوشتهاند بیشتر است، آمار هست.\\
یک شخصیت داریم جلالالدین سیوطی، ما کتاب سیوطیاش را در حوزهها میخوانیم. این راجع امام زمان (علیه السلام) سه تا کتاب نوشته (است). کمتر شیعه و عالم شیعهای داریم که راجع حضرت سه تا کتاب نوشته باشد البته حالا آن مهدی به دنیا آمده یا دنیا خواهد آمد، بین اهل سنت اختلاف است. بیش از صد نفر از علمای اهل سنت که اسامیشان ضبط شده (است)، معتقدند به دنیا آمده (است)، هست. ابن عربی میگوید من او را ملاقات کردم، با او روبوسی کردم، دو بار در عمرم او را دیدم و دست او را بوسیدم. این نظر هم در اهل سنت هست اما به هر حال عده بسیاری از اهل سنت میگویند بعداً به دنیا خواهد آمد. خب، ظهور را به عنوان ویژگی شیعه نگفتند ولی رجعت به عنوان ویژگی شیعه گفته شده (است) چون رجعت را ما معتقدیم، دیگر مذاهب معتقد نیستند. ما معتقدیم امام زمان (علیه السلام) حسن مطلع حکومت حق است وگرنه اهلبیت عصمت و طهارت برمیگردند، چند نفرشان برمیگردند و هر کدام چه قدر حکومت میکنند، اختلافی است. مثلاً از مواردی که حتماً رجعت دارند، امیرالمومنین (سلام الله علیه) است، مقدار حکومت حضرت، هفتصد سال گفته شده (است) و سیدالشهدا، امام حسین (علیهالسلام)، مقدار حکومت امام حسین (علیهالسلام) هم طولانی گفته شده است. مرحوم شهید مطهری در جایی نوشتهاند من حدس میزنم دوران رجعت چند میلیون سال به طول میانجامد. این جور نیست امروز امام زمان (سلام الله علیه) بیاید، فردا هم رجعت صورت بگیرد، پسفردا هم قیامت شود. سِر مطلب هم آن است که این کره خاکی را خدای متعال بر اساس هدف مقدسی آفریده است، آن هدف مقدس باید محقق شود لذا دوران رجعت، دوران طولانیای است و اعتقاد به رجعت هم از ویژگیهای ما است، از ویژگیهای تشیع است. اگر کسی به رجعت معتقد بود، این یهودی نیست، مسیحی نیست، مسلمان اهل سنت نیست، شیعه اثنیٰعشری است. ما بزرگی در اصحاب امام صادق (علیهالسلام) داریم به نام مومن الطاق. مخالفین ما به آن شیطان الطاق میگویند ما مومن الطاق میگوییم. بسیار زبان برندهای دارد، اهل جدل، اهل مناظره، دانشمند، بسیار انسان دوستداشتنی، ائمه (علیهمالسلام) هم دوستش دارند. این داشت راه میرفت، ابوحنیفه با او برخورد کرد، سلام و علیک و احوالپرسی، سر درس امام صادق (ع) هم یکدیگر را دیده بودند. میدانید بزرگترین فرقه اهل سنت، حنفیها هستند و بزرگ حنفیها ابوحنیفه است و ابوحنیفه این مطلب از او متواتراً نقل شده است،
\large{لَوْ لا أَلْسَنَتان لَهَلَکَ أَلْنُعْمان.}
\normalsize
اگر آن دو سالی که من پای درس امام صادق (ع) زانو زدم نمیبود، نعمان، اسمش نعمان (است)، هلاک میشد، بیچاره میشد و این افتخار شیعه است که امام آنها شاگرد کوچکی از شاگردان امام صادق (ع) است. به هر حال ابوحنیفه رو به مومن الطاق کرد، گفت: «تو به رجعت معتقدی؟».\\
گفت: «بله، من به رجعت معتقدم».\\
گفت: «پس بیا یک کاری بکن».\\
گفت: «چه کار کنم؟».\\
گفت: «بیا صد دینار به من قرض بده، در رجعت تو برمیگردی، من هم برمیگردم، من به تو برمیگردانم. الان بده در رجعت بگیر».\\
جناب مومن الطاق خیلی زیرک است گفت: «امامان ما به ما یاد دادند. گفتند در رجعت همه آن کسانی که برمیگردند به صورت آدمیزاد برنمیگردند. دو تا شاهد بیاور وقتی برگشتی به چه صورت هستی؟، حیوانی؟، انسانی؟\\
من نمیدانم، من بتوانم تو را پیدا کنم صد دینارم را برگردانم بعد بیا صد دینار به تو بدهم. من که بالاخره قرض است، قرض را باید استیفاء کنم، نمیدانم که تو با چه قیافهای برمیگردی که بتوانم مالم را برگردانم».\\
آن قدر این بحث در نظر شیعه مسجل بوده (است) که به عنوان یک طنز گاهی مورد اقبال قرار میگیرد.\\
ما در دعای افتتاح از خدای متعال میخواهیم، خدایا امام زمان (علیهالسلام) بیاید و این اهداف بلند را پیاده کند.\\
یکی از اهدافی که ما از خدا میخواهیم، امام زمان (عج) به آن دسترسی داشته باشد این هدفی است که مرحوم امام، مقام معظم رهبری سراغ این هدف رفتهاند و چه مقدار حالا به این هدف دستیابی پیدا کرده باشند.\\
\large{اللّٰهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ،}
\normalsize
خدایا دین خودت را به وسیله حجت ابن الحسن (عج) اظهار کن، آشکار کن. سنت پیغمبرت را به وسیله امام زمان (عج) آشکار کن، تا کجا آشکار شود؟\\
\large{حَتَّىٰ لَايَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ.}
\normalsize
تا آن جایی که امام زمان (علیهالسلام) هیچ حقی را به خاطر ترس از خلائق نادیده نینگارد، یعنی چه؟\\
یعنی ما نمونه حکومت اسلامی را در عهد اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در زمان سه معصوم داریم.
رسول گرامی اسلام (ص) در مدینه ایجاد حکومت کردند. بعد از پیغمبر (ص) چهار سال و هفت ماه امیرالمومنین (ع) حکومت کردند. بعد از امیرمومنان (ع)، شش ماه امام مجتبیٰ (ع) حاکم بودند. ده سال پیغمبر (ص)، چهار سال و هفت ماه علی ابن ابیطالب (ع)، شش ماه هم امام مجتبیٰ (ع)، مجموعاً پانزده سال (حکومت کردند) و در این پانزده سال بسیاری از حقایق دین از ترس از مردم قابل ارائه نبود.
خلیفه دوم وارد مسجد شد دید مرم دارند جدا، جدا نماز میخوانند، کی؟\\
ماه رمضان.\\
مستحضرید، استحضار دارید، این نمازهای هزار رکعتی که اهل سنت به نام تراویح میخوانند این از بافضیلتترین اعمال ماه رمضان است که ما شیعیان قدرش را نمیدانیم.\\
نماز، سنت پیغمبرمان است، این هزار رکعت و بسیار مورد تاکید بوده (است)، متاسفانه ما نمیخوانیم. در سنت تربیت مرحوم آقای قاضی، شاگردان سلوکی ایشان هرسال میخوانند. خیلی هم نماز، روشن و واضح است. بیست روز اول ماه رمضان چهار تا دورکعتی بعد از مغرب، شش تا دورکعتی بعد از عشاء (خوانده میشود). چهار تا دورکعتی بعد از مغرب، شش تا دورکعتی بعد از عشاء (خوانده میشود). در دهه آخر ماه رمضان چهار تا دورکعتی بعد از مغرب اما بعد از نماز عشاء دوبل است، اینها مجموعاً هفتصد رکعت میشود. شب نوزدهم، شب بیستویکم، شب بیستوسوم علاوه بر اینها صد رکعت اضافه میشود. این مجموعاً هزار رکعت میشود، این را اهل سنت به آن صلاة تراویح میگویند. اگر ماه رمضان بیستونه روزه بود، آن سی رکعت روز آخر در اولین جمعه بعد از ماه رمضان خوانده میشود. این هزار رکعت بسیار پرثواب است. از الان در این مجلس تصمیم بگیرید سال آینده این نماز را در ماه رمضان بخوانید. خب، پیغمبر (ص) سنتش این بود، میخواند، ائمه (علیهمالسلام) میخواندند. خلیفه دوم وارد شد دید مردم دارند جدا، جدا این نماز را میخوانند. گفت چه بهتر به جماعت خوانده بشود. یک امامی جلو گذاشت، مردم به جماعت ایستادند، فردا شب آمد دید جماعت بسته شده (است)، گفت: «بِدعَةٌ وَ نعمة البِدعة». بدعت خوبی گذاشتیم، خوب بدعتی است. این همین شد که صلاة تراویح شد و حال این که ما میدانیم سنت پیغمبر (ص) این بود که هیچ نماز مسنحبی به جماعت خوانده نمیشود، جماعت مال واجب (است). هیچ نماز مستحبی، جماعت خوانده نباید شود. حالا این بدعت گذاشته شد، درست. امیرالمومنین (ع) که در مدینه به حکومت رسیدند، سال اول امام مجتبیٰ (ع) را در مسجد فرستادند، فریاد برآوردند که صلاة تراویح به جماعت خواندنش بدعت است و این باید ترک شود. خلاف سنت پیغمبر (ص) است، نباید انجام بشود. فردای آن روز، قبل از ظهر، یک تظاهرات عظیمی در مدینه راه افتاد. مردم به سمت خانه امیرالمومنین (ع)، شعارشان چه بود؟\\
\large{وا سُنَةَ عُمَراه.}
\normalsize
وای که سنت عمر از دست رفت. همان سنتی که علی ابن ابیطالب (ع) خلافتش دوازده سال تاخیر افتاد به خاطر این که گفت من به آن سنت عمل نمیکنم، من به سنت پیغمبر (ص) عمل میکنم. وقتی عبدالرحمان به او گفت دستت را بده بیعت کنم وگرنه با عثمان بیعت میکنم، دستت را بده بیعت کنم به شرطی که به کتاب خدا، سنت پیغمبر (ص)، سنت شیخین، ابوبکر و عمر عمل کنی. حضرت فرمودند: «کتاب خدا، سنت پیغمبر (ص) و آن چه خودم از دین میفهمم نه سنت شیخین». علی را ول کرد با عثمان رفت. حالا، آمده میخواهد این بدعت را بردارد، نتوانست.\\
امیرالمومنین (ع) امام مجتبیٰ (ع) را فرستادند، گفت در جمعیت برو، بگو
\large{إِفْتَعِلوا کَما کُنْتُم تَسْمَعون،}
\normalsize
هر غلطی که میکردید، بکنید، نشد (که این بدعت را بردارد).\\
در زمان امام زمان (عج) این حرفها نیست،
\large{حَتَّىٰ لَايَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ.}\\
\normalsize
الان من آخوند پشت این تریبون که نشستم، بیست درصد دین را نمیتوانم بگویم چون مخاطب من کشش شنیدن ندارد. یعنی من اگر یک روز بخواهم پشت این تریبون بنشینم بگویم، آقا این وضعیت ورزش در جهان امروز، اسلامی نیست. نگاه دین این است که بدن باید در حدی ورزیده باشد که روح را تحمل کند، بیش از آن، لغو است، بیفایده است. این که یک آدمی سی سال زیر توپ بزند یا روی توپ بزند یا هد بزند یا مشت بزند، این نگاه، نگاه اسلامی نیست.\\
نمیشود تلفظ کنم. میگوید پس آقا مسابقات جهانی چه میشود، پس المپیک کجا رفت.\\
\large{حَتَّىٰ لَايَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ.}\\
\normalsize
وقتی امام زمان (علیهالسلام) آمد، تمام عقدههای انبیایی و اوصیایی طول تاریخ باز میشود، چرا؟\\
چون انبیاء و اوصیاء نتوانستند حرف خدا را صد درصد پیاده کنند. حجت ابن الحسن (عج) با لطف الهی که معزوز و معزز به،
\large{أَعِزَّهُ وَأَعْزِزْ بِهِ،}
\normalsize
با لطف الهی، تمام حقایق دین الهی را پیاده میکند. سانت به سانت دین خدا پیاده میشود. این جور نیست که از ترس مردم بعضی از امور را نگوید. پیش امام صادق (ع) آمد گفت آقا من یک سوالی از شما کردم، یک جوابی دادید. ذریح محاربی هم پیش شما آمده (است)، آن هم سوال کرده (است)، یک جواب دیگری به آن دادید.\\
آن جواب حق است؟، این جواب حق است؟\\
به من چیزی گفتی، به او چیزی گفتی.\\
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
\large{«وَ مَنْ يَحْتَمِلُ مثلُ مَا يَحْتَمِلُ ذَرِيح».}
\normalsize
کی مثل ذریح محاربی تحمل دارد که حقایق را به او بگویم. نخیر، آن حرفی که به ذریح زدم، درست است. به تو اگر گفتم، تقیه کردم.
مرحوم شهید مطهری میفرمایند: «تقیه، از خودیها است نه تقیه از بیگانگان».\\
امام صادق (ع) دارد از یک شیعه علی ابن ابیطالب (ع) تقیه میکند چون کشش ندارد، تحمل ندارد. اگر حق را به او بگویی قال میکند، داد میزند.\\
(امام صادق) فرمود:
\large{«وَ مَنْ يَحْتَمِلُ مثلُ مَا يَحْتَمِلُ ذَرِيح».}
\normalsize
به این جا رسید، بگذارید این روایت را هم بگویم. یک بزرگواری ما در جهان شیعه به نام جابر ابن یزید جعفی داریم. این شاگرد امام باقر (ع) است، شاگرد امام صادق (ع) است. یک روز در خانه امام صادق (ع) را زد، وارد شد. حضرت نشسته بودند، داخل آمد، حضرت دیدند این بههمریخته است. گفت: «جابر چه چیزیات است؟».\\
گفت که آقا پدر شما (یعنی امام باقر) هفتاد هزار حدیث (هفتاد هزار حدیث را شما اگر در کتاب بخواهید بنویسید، چهار جلد کتاب است، پنج جلد کتاب است).\\
گفت که پدر شما هفتاد هزار حدیث به من یاد داده است، سَبعونَ ألْف. خب، به من گفته است جابر یک حدیث از این احادیث هفتادهزار باره را به هر کس گفتی، هر که میخواهد باشد؛ لعنت خدا، ملائکه، پیامبران، اوصیاء و مومنان بر تو باد.\\
به امام صادق (ع) عرض کرد آقا من گاهی سینهام تنگ میشود، این سینه جوش میآورد. هفتادهزار سِر از اسرار اهلبیت دارم. امام صادق چه دستوری دادند، فرمودند: «یا جابر وقتی این حالت به تو دست داد که مانند الان این اسرار روی سینهات سنگینی کرد، به صحرا برو
\large{وَ احْتَفِرْ حَفِيرَةً ثُمَّ دَلِّ رَأْسَكَ فِيهَا}
\normalsize
(روایت در کافی است، از صحیحترین کتابهای روایی ما)، سرت را در این گودال بکن و بگو
\large{قُلْ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ بِكَذَا.}
\normalsize
برو با چاه درددل کن. همان طور که علی ابن ابیطالب (ع) با چاه درددل کرد. با چاه برو دردل کن».\\
در زمان امام زمان (عج) این دردلهای با چاه تمام میشود، این اسرار علنی میشود. من گفتم، یکی از ویژگیهای زمان ظهور حجت ابن الحسن (عج)، زمان رجعت ائمه (علیهمالسلام) که اینها مقدمه قیامت است، این است که فاصله بین طریقت و شریعت برداشته میشود. الان ما دو جور آدم داریم، 99 درصد مردم انسانهای عادیاند، هم، یک درصد، یکدهم درصد مردم اهل سلوکند، اهل سیرند، اهل مسائل روحی(هستند). چشم برزخیشان باز شده (است)، غیب را میبینند، غیب را میشنوند، غیب را میفهمند و نفس را میخوانند، ذهن را میخوانند مثل مرحوم آیت الله بهجت، مثل مرحوم بهاءالدینی، مثل مرحوم امام، اینها دیگر. مثل مقام معظم رهبری در جریان قتلهای زنجیرهای، یک عزیزی برای من نقل کرد، گفت آقا فرمودند: «فلان مسئول از مسئولان اطلاعات، شش ماه بود، یک سال بود هر موقع با من ملاقات میکرد من کدورت نفسی پیدا میکردم، جانم در آزار بود و میفهمیدم این تغییر کرده (است)؛ این، آن فرد قبلی نیست. این تحت تاثیر قرار گرفته (است)». اینها ادراکات قلبی است. در زمان حجت این الحسن (عج) این فاصله برداشته میشود، مردم همه سالک میشوند. این که روایت داریم یک خانمی، یک تشت جواهر روی سرش بگذارد، از بلخ، سمرقند برود؛ یک انسان طمع نمیکند یکی از اینها مال او باشد. این که مردم در زمان امام زمان (عج) غنای نفسی پیدا میکنند،
\large{وَ اجْعَلْ غِنَايَ فِي نَفْسِي.}
\normalsize
یعنی یک موقع انسان ندارد و دلش میخواهد، یک موقع ندارد و نمیخواهد، از درون پر است. این به خاطر این است، آن فاصله بین طریقت و شریعت برداشته میشود. زیاده سخن گفتم.\\
\large{اللّٰهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً، وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً. اللّٰهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّىٰ لَايَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ.}\\
\normalsize
در این باقیمانده ماه رمضان، ماه خدا را قدر بدانیم و این دعا را که به ما گفتند در این شبانهروز زیاد بخوانیم. اگر به زبان زیاد نمیخوانیم، در جان خودمان زیاد تکرار کنیم.\\
من یک بار میخوانم، شما هم با من بخوانید.\\
\large{اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَهر رَمَضان فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ، یا أَرْحَمَ أَلْراحِمین.}\\
\normalsize
یعنی خدایا اگر تا الان ما را نبخشیدی، در این باقیمانده ماه رمضان قلم عفو بر جرایم اعمال ما بکش.\\
خدایا در فرج آقا و مولایمان تعجیل بفرما.\\
خدایا بهترینها را در این ماه و پس از این ماه روزی امت اسلامی بفرما.\\
شر مستکبران عالم به خودشان بازگردان.\\
مقام معظم رهبری طول عمر، سلامتی، عزت عنایت بفرما.\\
خدایا در نسل و ذریه ما جز عاشق قرآن و عترت قرار مده.\\
مرضیٰ، مریضان جسمی، روحی، روانی ما، مریضان منظور الساعة شفای عاجل عنایت بفرما.\\
بارپروردگارا اسباب ازدواج و اشتغال جوانان ما فراهم بفرما.\\
خدایا هر کس بر علیه این ملت و امت خواب آشفته دیده (است)، خوابش را بر علیه خودش تعبیر و تفسیر بفرما.\\
گذشتگان، شهدا، گذشتگان این جمع، رهبر راحل، امام عزیز امت سر سفره کرمت میهمان بفرما.\\
هر کس خواست این آخری را آمین بگوید.\\
خدایا پایان عمر ما را شهادت در راه خودت قرار بده. \\
به تعبیر مقام معظم رهبری غنیمت آن باره است که یک عمر معلوم نیست چه کرده، چه نکرده (است). آن اولین قطره خون که روی زمین بریزد، همه پرونده سفیدِ سفیدِ سفید بشود،
\large{احیاهُم عِندَ رَبِّهم یُرزقون}
\normalsize
بشود.\\
خدایا شهادت را روزی ما بفرما و
آن چه خواستیم و نخواستیم، صلاح ما در آن است، برای ما مقدر بفرما.\\
نثار روح همه گذشتگان بالاخص امام امت
\large{رَحِمَ الله مَنْ یَقْرأ فاتحَة مَعَ الصلوات.}\\
\normalsize
پایان جلسه ششم شرح دعای افتتاح
\end{document}