\documentclass[a4paper,12pt]{article}
\usepackage{xepersian}
\begin{document}
\\
{\large «أعوذُ بأللّٰهِ مِنَ ألشَّیطانِ ألرَّجیم\\ بِسمِ اللهِ ألرَّحمٰنِ ألرَّحیم\\الحَمدُ للّٰهِ ربِّ ألعالَمین وَ الصَّلاة وَ السَلام عَلَي
سَیِّدِنا وَ مَولانا حَبیبِ إلهِ الْعالَمین، العبد المؤیّد و الرَّسولِ المُسَدَّد، المُصطَفی الأمجَد ابِي القاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله)
وَ عَلیٰ آلِهِ الطَّیِبینَ الطاهِرینَ المَعصومینَ المُکَرَّمین وَ اللَعنُ الدائِم عَلیٰ اعدائِهِم اجمَعین مِنَ ألان إلیٰ قیامِ یَومِ الدِّین».}\\
{\large «قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم: مَعَاشِرَ النَّاسِ حُجُّوا الْبَيْتَ بِكَمَالِ الدِّينِ وَ التَّفَقُّهِ وَ لَا تَنْصَرِفُوا عَنِ الْمَشَاهِدِ إِلَّا بِتَوْبَةٍ وَ إِقْلَاعٍ 1».}\\
شب جمعه، شب رحمت و مغفرت، ایام غدیر، ایام ولایت انشاءالله در این ایام بهترینها روزی همه ما بوده باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله). این صلوات ایران اگر بود، مورد قبول نبود، اینجا که سرزمین وحی است. صلوات محمدی ختم کنید.\\
سه عید را در کنار هم داریم در این ایام: عید میلاد امام هادی (علیهالسلام) طبق بعضی از اقوال، عید غدیر و عید ولایت و عید جمعه که فردا میزبان ماست. در این فرصت کوتاهی که در اختیار من است، بحثی را انشاءالله خدمت عزیزان مرور میکنیم، بعد هم گوش دل میسپاریم به دعای عزیز و عظیم کمیل. آمدیم سرزمین وحی حج بجا آوردیم. خب باید بدانیم که این کاری که کردیم، چه آثار و برکات و ثمراتی دارد. در روایات ما برای حج خانه خدا چندین اثر ذکر شده که من به برخی از این آثار میپردازم.
\begin{enumerate}
\item
اولین اثری که برای حج در روایات بر آن تأکید شده، پاک شدن است. پیغمبر (سلام الله علیه) فرمود:
{\large «حجّوا فإنّ الحجّ یغسل الذنوب کما یغسل الماء الدَرَن 2»،}
مردم بروید حج بجا بیاورید، چطور شما وقتی لباستان کثیف میشود، بدنتان کثیف میشود، میشویید، پاک میشوید، تمیز میشوید، کثافتها و نجاستها زدوده میشود، حج شما را پاک میکند. انسان با حج پاک میشود. در روایات اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) آمده: بدترین کس در روز عرفه، بدترین انسان در روز عرفه، انسانی است که در صحرای عرفات حضور پیدا کند و وقتی غروب دارد از عرفه به مشعر میرود، یقین نداشته باشد که خدا او را آمرزیده است. این بدترین انسان است. بدترین انسان کسی است که در روز عرفه در عرفات وقتی دارد صحرای عرفات را درک میکند، این یقین را نداشته باشد که خدا او را آمرزیده است. پس اولین اثر حج پاک شدن است. به تعبیر روایات:
{\large «کَیومٍ وَلَدَته أمُّه 3»،}
مثل انسانی که از شکم مادر متولد شده است. در مجموع روایات شیعه، 41 مورد این عبارت وارد شده که یک انسانی مثل روزی شود که از شکم مادر متولد شده است. یکی از این 41 مورد، موردی است که انسان به حج بیاید. اگر به حج آمد، مخصوصاً اگر عرفه و عرفات را درک کرد، میشود
{\large «کَیومٍ وَلَدَته أمُّه».}\\
ملائکه به او میگویند:
{\large «اِستَأنِفِ العَمَل»،}
دو مرتبه شروع کن. گذشته پاک شد، به تعبیر امروزیها
delete
شد، تمام. از امروز شروع کن.
\item
اثر دوم برای حج استجابت دعاست. انسان حاجی مستجابالدعوه است. اینکه به شما زنگ میزنند، پشت سر شما میدوند، بدرقه میکنند، التماس دعا میگویند برای این است که میدانند شما در این سرزمین و در این زمان و زمین مستجابالدعوه هستید، دعایتان خریدار دارد.
\item
اثر سوم حق شفاعت پیدا کردن است. روایتش از امام صادق
(علیهالسلام)، فرمودند:
{\large «الْحَاجُّ وَ الْمُعْتَمِرُ وَفْدُ اللَّه 4»،}
حاجی و عمرهگذارنده مهمان خداست.\\
{\large «إِنْ سَأَلُوهُ أَعْطَاهُمْ وَ إِنْ دَعَوْهُ أَجَابَهُمْ وَ إِنْ شَفَعُوا شَفَّعَهُمْ 5».}\\
خدای متعال با حاجی قرارداد بسته، از خدا چیزی را بخواهد، خدا میگوید چشم. دعا کند، خدا مستجاب میکند. در حق کسی حاجی شفاعت کند، در همین دنیا نه فقط در آخرت، خدای متعال شفاعت او را میپذیرد و از سر تقصیرات آن دیگری میگذرد. پس دوم استجابت دعاست. سوم حق شفاعت برای غیر است که این را حاجی پیدا میکند.
\item
چهارمین اثر از آثار حج طبق روایات شیعه ثروت، بینیازی و مکنت انسان حاجی، غنی میشود. روایت از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) است، فرمود:
{\large «حُجُّوا لَنْ تَفْتَقِرُوا 6»،}
حج بجا بیاورید تا فقیر نشوید، تا گدا نشوید. برعکس کسانی که گمان میکنند ما حالا 30 میلیون، 40 میلیون خرج کنیم برویم خانه خدا از جیبمان میرود، نه این میماند، ثروت ایجاد میکند. پیغمبر (سلام الله علیه) هر موقع قربانی میکردند، دو تا قربانی میکردند: یکی برای خودشان، یکی از طرف امتشان. سیره پیغمبر (صلی الله علیه و آله) این بود قربانی میکرد، دو تا قربانی میکرد: یکی از طرف خودش، یکی از طرف امتش. به فکر من و شما بود. در یکی از این بارها که رسول خدا قربانی کرده بودند، به آقا خبر دادند آقا از هر دو تا گوسفند، همهاش رفت، هیچ چیزش نماند، یک سردست برای ما باقی ماند. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به آن کسی که خبر آورده بود، فرمودند اشتباه میکنی، همهاش ماند، یک سردست رفت، یعنی آن چیزی که برای ما ماند، آن از دست ما رفته، آن چیزی که در راه خدا رفت، آن باقی مانده است. فرمود اگر انسان حج بجا بیاورد، فقیر نمیشود، ماندگار میشود. خرجی که میکرده، در بعضی از روایات دارد
{\large «یُعَوَّض بِکُلِّ دِرهَمٍ ألفُ دِرهَمٍ»،}
یا
{\large «عَشرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ»،}
هر یک درهم که خرج کرده، هزار یا ده هزار درهم به او داده میشود.
\item
پنجم، نورانیت است. انسانی که حج بجا میآورد، قلب او، دل او، صورت او، روح او نورانی میشود. تعبیر از امام صادق (علیهالسلام) است:
{\large «الْحَاجُّ لَا يَزَالُ عَلَيْهِ نُورُ الْحَجِّ 7»،}
انسان حاجی دائماً این نور حج در صورت او نمایان است، پاک شده، انسانهای پاک نورانی هستند، منورند، تاریک نیستند، گرفته نیستند. مراجع تقلید را دیدهاید چقدر نور از صورتها تراوش میکند؟ انسان حاجی نورانی میشود.
\item
ششم فرمود: «اگر کسی حج بجا بیاورد، خدای متعال خیر دنیا و آخرت را به او میدهد». هم خیر دنیا، هم خیر آخرت. باز روایت از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) است، پیغمبر فرمود:
{\large «مَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَالاْآخِرَةَ فَلْیَوءُمَّ هَذَا الْبَیْتَ 8»،}
هر کسی میخواهد خیر دنیا و آخرت را داشته باشد، قصد کند، آهنگ کند به سوی کعبه، بیاید کنار خانه خدا. هم خیر دنیا را میبیند، هم خیر آخرت را میبیند.
\end{enumerate}
\\
خب شما ممکن است بگویید آقا آنطور که باید و شاید نتوانستیم استفاده کنیم، دوست داشتیم بیشتر از اینها سود ببریم. یک روایت برایتان بخوانم دلتان در این زمینه روشن بشود، نفس خسته من را کمک کنید با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله). راوی صحابی است به نام زیاد قندی از روات معتبر. روایت از امام کاظم (علیهالسلام) است، مخصوصاً خانمها که یک مقداری ضعیفتر هستند، دقت کنند این روایت را. زیاد قندی میگوید:
{\large «قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ جُعِلْتُ فِدَاكَ»،}
به امام کاظم (علیه السلام) عرض کردم آقاجان من فدای شما، من به قربان شما.
{\large «إِنِّي أَكُونُ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ»،}
من رفتم مکه، در خانۀ خدا مسجدالحرام نشستم.
{\large «وَ أَنْظُرُ إِلَى النَّاسِ يَطُوفُونَ بِالْبَيْتِ»،}
میبینیم مردم دارند دور خانه میگردند، طواف میکنند. دیدهاید دیگر ماشاءالله این سیاهپوستها چقدر قدرتمند هستند، میشکافند صف را میروند،
{\large «إِنِّي أَكُونُ فِي الْمَسْجِدِ»،}
من در مسجدالحرام هستم میبینم که مردم دارند دور خانه میگردند.
{\large «وَ أَنَا قَاعِدٌ»،}
من هم سر جایم نشستهام. خسته شدهام، توان ندارم، خود مشاعر واقعاً مشاعر عملیات سختی است، خدا توان میدهد، و گرنه ما در ایران اینقدر توان نداریم.
{\large «وَ أَنَا قَاعِدٌ»،}
من نشستهام،
{\large «فَأَغْتَمُّ لِذَلِكَ»»،}
غم روی سینه من مینشیند، مردم دارند طواف میکنند، من اینجا نشستهام. این عزیزانی که دارند در هتل خدمت میکنند، بعضاً حج بجا نیاوردهاند برای راحتی شما، عمره مفرده بجا آوردهاند. تا اینجا آمده، ایام حج است، حج بجا نیاورده است. خب مغروم میشود، محزون میشود.
{\large «فَقَالَ يَا زِيَادُ لَا عَلَيْكَ»،}
امام کاظم (علیهالسلام) با تندی به من فرمودند: زیاد قندی هیچ باکی بر تو نیست. چرا؟\\
دقت کنید، دلتان شاد بشود. فرمودند:
{\large «فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ يَومُّ الْحَجَّ لَا يَزَالُ فِي طَوَافٍ وَ سَعْيٍ حَتَّى يَرْجِعَ 9»،}
از درب خانهات که راه افتادی بروی فرودگاه، مشهد هستی، تهران هستی، کاشان هستی، من نمیدانم، راه افتادی بیایی فرودگاه، ملائکه دارند برای تو ثواب دو چیز مینویسند: طواف دور خانۀ خدا و سعی بین صفا و مروه. تا چه زمانی؟\\
تا وقتی وارد خانهات بشوی، بچههایت بیایند به استقبال، اشکها جاری، پدر و مادر را دیدهاند بعد از یک ماه، فرمود از درب خانه تا درب خانه دارند برای تو ثواب طواف مینویسند. در هتل خوابیدهای، خستهای، در مسجدالحرام هستی نمیتوانی طواف کنی، البته ما تأکیدمان بر زائر این است که در مکه بچسبد به دامان طواف. ما آمدهایم کنار مسجدالحرام برای طواف کردن، یک طوری که مزاحم طواف واجب هم نشویم، آن کنار گوشهها تا میتوانید طواف کنید. اصلاً بین مسجدالحرام با سایر مساجد عالم 21 فرق است، فرق اساسیاش این است که شما در عالم یک جا حق طواف داری و آن مسجدالحرام است. هیچ کجای عالم دیگر ما دستور طواف نداریم و امام صادق (علیهالسلام) فرمود: من پرونده شیعیانم را نگاه کردم، ورق زدم، ورق زدم،
{\large «أَقَلُّ الشَّیءِ فیه»،}
کمترین چیزی که من در پرونده شیعیانم دیدم، طواف خانه خدا بود. فرمود وقتی خانه را پیدا کردی، بچسب به طواف. لذا مسجدالحرام نماز تحیت ندارد، برعکس مساجد عالم. چرا؟\\
چون تحیتش طواف است.\\
سخن من تا اینجا تمام. 6 اثر برای حج خدمت عزیزان عرض کردیم: پاکی، استجابت دعا، حق شفاعت برای دیگران پیدا کردن، ثروت و بینیازی و پولدار شدن و مکنت، نور، خیر دنیا و آخرت.\\
خب بخش دوم سخن:\\
همه این آثاری که ما برای حج خدمت عزیزان، خواهران و برادران، حاجخانمها، حاجآقاها عرض کردیم، یک شرط دارد. اگر این یک شرط بود، حج هست، اگر این یک شرط نبود، متن روایات ماست حج را گلوله میکنند، میزنند بر سر حاجی. آن یک شرط را رعایت کنید. روایاتش را برایتان میخوانم. سه تا روایت، حالا همهاش را هم نمیخوانم. از رسول گرامی اسلام در سخنرانی روز غدیر است، فرمودند:
{\large «مَعَاشِرَ النَّاسِ»،}
اول سخن آن روایت قرائت شد.
{\large «حُجُّوا الْبَيْتَ بِكَمَالِ الدِّينِ وَ التَّفَقُّهِ»،}
حج بامعرفت بجا بیاورید، حالا حج بامعرفت که بجا آوردید،
{\large «وَ لَا تَنْصَرِفُوا عَنِ الْمَشَاهِدِ إِلَّا بِتَوْبَةٍ وَ إِقْلَاعٍ»،}\\
\\
گفتم من به خانه برگشتم، روی پشتبام خانه دیش بود، همگی شما را میزنم. آن باید از خانه برود بیرون. آن با خانه یک حاجی نمیسازد.\\
روایت سوم، باز از پیغمبر (صلی الله علیه و آله)، فرمود:
{\large «وَ إِنْ رَجَعَ مِنَ الْحَجِّ ثُمَّ انْهَمَكَ فِيمَا كَانَ مِنْ زِنَاءٍ أَوْ خِيَانَةٍ أَوْ مَعْصِيَةٍ فَقَدْ رُدَّ عَلَيْهِ حَجُّهُ 10»،}
اگر کسی از حج برگردد، آش همان آش، کاسه همان کاسه، گناه همان گناه، تلگرامگردی و نمیدانم ماهوارهبینی و ترانه گوش کردن دارد، چرا اوضاع عروسی ما اینگونه است؟\\
آن دیندارش در شب عروسی دیده میشود. چرا بحث طلاق که پیش میآید، ما اینقدر کمدین میشویم؟\\
چرا در هندوستان با بیش از یک میلیارد جمعیت، سالیانه دو میلیون و نیم پروندۀ قضایی داریم، در ایران شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) با هشتاد میلیون جمعیت، سالی 17 میلیون پروندۀ قضایی داریم؟\\
ابراهیم آمد از اسماعیلش گذشت، ما از برادر مؤمنمان نمیگذریم. فرمود نشانه قبولی حج یک کلمه است عزیزان، یاد بگیرید: اگر با توبه نصوح و با توبه واقعی برگشتیم، گناه را کنار گذاشتیم، حج ما مقبول است، اگر نه حج ما قبول نیست.\\
من از زمانم آنچه که دارم میبینم 5 دقیقه وقت دارم. در این 5 دقیقه وقت میخواهم جمعبندی کنم. میپرسند آقا گرفتار هستیم، چطور گناه نکنیم؟\\
سؤال خیلی خوبی است. میگوید آقا گرفتار هستیم، بازار مردها میروند، آلوده است، محیط کار میگوید آلوده است، فضای مجازی میگوید آلوده است، خب چه کار کنیم گناه نکنیم؟\\
راه گناه نکردن را در دو دقیقه من تذکر و توضیح بدهم، دعایتان کنم عزیزان هستند، دعا را استفاده میکنیم. ببینید عزیزان ما اگر سه چیز را بفهمیم، گناه نمیکنیم، به گناه دچار نمیشویم. نمیگویم معصوم میشویم، نه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود:
{\large «ُکُلُّ بَني آدمَ خَطّاءٌ، و خَيرُ الخَطّائينَ التَّوّابونَ 11»،}
همۀ بنیآدم بالأخره گناهانی دارند، خطاهایی دارند، همه بنیآدم. نمیگویم معصوم میشویم، اما باتقوا میشویم، عادل میشویم، پاک میشویم. این سه چیز را اگر درست شناختیم، خیلی خیلی کم گناه میکنیم:
\begin{enumerate}
\item
اگر انسان را شناختیم
\item
اگر گناه را شناختیم
\item
اگر فهمیدیم گناه با انسان چه میکند
\end{enumerate}
\\
انسان را بشناسیم، گناه را بشناسیم، ببینیم این گناه با من انسان چه میکند. انسان کیست؟\\
یک دقیقه. برترین مخلوق پروردگار، زیباترین مخلوق پروردگار. خدای متعال راجع به هیچ موجودی نگفت که تو جانشین من هستی، تو خلیفۀ من هستی. راجع به انسان دو پا گفت:
{\large «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً 12»،}
اساتید تفسیر ما میفرمودند این
{\large «فِي الْأَرْضِ»،}
آدرس پُستی انسان است، نه محدوده جانشینی او، یعنی من خلیفه خدا هستم، جایم کره زمین است، و گرنه انسان خلیفه خداست حتی بر فرشتگان، بر همه عالم. زیباترین موجود انسان است، محبوبترین موجود الهی انسان است. از این بالاتر، پرتحملترین موجود، انسان است. پرگنجایشترین موجود، انسان است. خدای متعال در قرآن به صراحت فرمود من یک امانتی داشتم، به آسمانها عرضه کردم، به زمین عرضه کردم، به کوهها عرضه کردم، هیچکدام جرأت نکردند بردارند،
{\large «وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ 13»،}
انسان آمد شانه زیر این بار داد، امانت الهی را پذیرفت. یک موجودی که جانشین خداست، زیباترین، پرتحملترین، بزرگترین مخلوق الهی است، حالا گناه چه میکند با ما؟\\
میآید انسان را از فرشتهخویی میکشد، تبدیل میشود به یک انسان حیواننما. یک ذره که میگذرد، گناه روی گناه، از حیوان میشود پستتر:
{\large «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ 14»،}
یک ذره میرود جلوتر، تبدیل به جماد میشود. میگوید بعضی از دلها مثل سنگ است،
{\large «وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ 15»،}
اما این دل نه. یک ذره میرویم پایینتر، ارتباطش با مبدأ هستی قطع میشود، تبدیل به نجاست میشود:
{\large «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ 16»،}
یک انسان خلیفةالله میآید در مرحله بول و غائط و منی و خون و مردار. این کار گناه است. این کار گناه است. خب پس باید نکنیم. باید دست بکشیم. اگر بخواهیم حجمان قبول باشد، باید دست بکشیم از گناه.\\
\\
شب جمعه و شب زیارتی اباعبدالله (علیهالسلام) یک عرض توسلی خدمت حضرت داشته باشیم و انشاءالله دست ما را بگیرند، یک دعای کمیل ماندگار از کنار خانه خدا برای تمام عمرمان انشاءالله ذخیره کنیم. اگر که دل شکستهای، حسین را صدا بزن. یا اباعبدالله.
\begin{center}
اگر که دل شکستهای، حسین را صدا بزن
\hspace*{1.7cm}
اگر ملول و خستهای، حسین را صدا بزن
\end{center}
\begin{center}
در این بهار معرفت، پرستوی بهاریام
\hspace*{1.75cm}
اگرچه که پر شکستهای، حسین را صدا بزن
\end{center}
\\
من به زوار هم گفتهام، از حج برمیگردی، نزدیک محرم است، میشود وقتی وارد ایران شدی، بگویند هر که دارد هوس کربوبلا بسم الله. اینجا باید بگیری.
\begin{center}
تو سر به زانوی غمی ز شرم کردههای خود
\hspace*{1.75cm}
چرا غمین نشستهای، حسین را صدا بزن
\end{center}
\begin{center}
اگر به باغ آرزو، به عشق کربلای او
\hspace*{2.7cm}
دل از همه گسستهای، حسین را صدا بزن
\end{center}
\\
شب زیارتی آقا اباعبدالله (علیه السلام) است. طبق روایات ما امشب همه انبیاء کربلا هستند، همه اوصیاء کربلا هستند، دور یک مادر پهلوشکسته را گرفتهاند. هنوز هم دارد فریاد میزند:
{\large «ولدی بأیِّ ذنبٍ قَتَلوک و مِن جُرعةٍ مِنَ الماءِ مَنَعوک»،}
شهدا فیض ببرند، اما هیچ زیارتی زیارت اول نشد، زیارت آن خواهری که آمد به سمت قتلگاه، مدام میگوید:
\begin{center}
گلی گم کردهام میجویم او را
\hspace*{4cm}
به هر گل میرسم میبویم او را
\end{center}
\begin{center}
گل من یک نشانی در بدن داشت
\hspace*{4cm}
یکی پیراهن کهنه به تن داشت
\end{center}
\\
گشت و گشت خسته شد، بدن را پیدا نکرد، آمد برگردد، صدایی شنید:
{\large «أُخَیَّ أُخَیَّ إِلَیَّ»،}
دستهایت را بیاور بالا، سه مرتبه به قصد قضای حوائجت، فریاد بزن یا حسین.
\newpage
\begin{center}
\Large{فهرست منابع}
\end{center}
\begin{enumerate}
\item
الحج و العمرة فى القرآن و السنة، ص٢۵٧، ح ٧١٨
\item
عوالي اللآلي: ج ۲، ص ۱۶۱، ح ۴۴۴
\item
عوالی اللئالی، جلد ۱، ص ۴۲۶، حدیث 113
\item
كافي: ۴ / ۲۵۵ / ۱۴، التهذيب: ۵ / ۲۴ / ۷۱
\item
كافي: ۴ / ۲۵۵ / ۱۴، التهذيب: ۵ / ۲۴ / ۷۱
\item
مستدرك الوسائل، ج ٨، ص ٨.
\item
فروع کافی، ج۴، ص 255
\item
کافی، ج 4، ص 381
\item
الفقيه: ۲ / ۲۱۵ / ۲۲۰۴
\item
مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج 10، ص 265
\item
الدرّ المنثور: 1/626
\item
سوره بقره، آیه 30
\item
سوره احزاب، آیه 72
\item
سوره اعراف، آیه 179
\item
سوره بقره، آیه 74
\item
سوره توبه، آیه 28
\end{enumerate}
\end{document}