list_icon_blue

جلسه اول شرح دعای افتتاح

جلسه ۱ از ۶
اخلاق اسلامی
رمضان
-
شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
جلسه اول شرح دعای افتتاح
list_icon_blue خلاصه جلسه
انسان باید با دعا توجه خداوند را به خود جلب کند و خدا هم اگر دعای بندگان نباشد، به آن‌ها توجه نخواهد کرد. باید توجه داشت، نفس این که انسان به دعا می‌نشیند یک نوع استجابت است و هیچ دعایی غیر‌مستجاب نمانده و استجابت انواع مختلفی دارد. دعای افتتاح از یکی از نواب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) روایت شده‌است که ایشان مورد وثوق علماء و بزرگان بوده و از غیر امام معصوم چیزی را روایت نمی‌کند، همچنین مضامین این دعا محتوایی نیست که از هر زبانی بیرون بتراود.
دسته بندی اخلاق اسلامی
مکان -
زمان شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
مناسبت رمضان
شماره جلسه
جلسه ۱ از ۶
tag_icon_blue برچسب ها :
پسندیدم
voice_icon_blue صوت سخنرانی
دریافت صوت
audio_icon_darkBlue audio_icon_darkBlue
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
۰۰:۰۰
pencil_icon_blue متن سخنرانی
دریافت PDF
\documentclass[a4paper,12pt]{article} \usepackage{xepersian} \begin{document} \large{اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم\\ وَ عَلی آلِهِ الطَيِّبينَ الطَّاهِرِين ألمَعصومين أَلْمُکَرَمین وَ لَعْنُ أَلْدائِم عَلیٰ أَعدائِهِم أَجمَعین مِنَ اَلان إلی قيامِ يَومِ اَلدّين\\ بِسْمِ اللهِ أَلْرَحْمٰنِ أَلْرَحیم\\ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَفْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِكَ\\} \normalsize \\ روز اول ماه صیام، ماه مبارک رمضان، ان شاء الله این ماه رمضان، بهترین ماه رمضان تا کنون عمر ما بوده باشد به برکت صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص)\\ \large{اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم}\\ \normalsize قرار بر این شده است که در این جلساتی که در خدمت سروران خودم هستم، نگاهی و سیری در دعای افتتاح که در شب‌های ماه رمضان خوانده می‌شود، داشته باشیم.\\ این دعا طبق روایات ما مغز عبادت است. \large{الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ،} \normalsize مخ یعنی مغز. آن لب لباب طاعت و عبادت پروردگار دعا است.\\ سر مطلب آن است که که اگر خداوند متعال به انسان توجه بکند، انسان، سعادتمند است و اگر خداوند متعال به انسان توجه نکند، انسان، شقاوتمند است و خداوند خود فرمود: \large{«قُلْ ما یَعْبأُ بِکُم رَبي لَو لا دُعاوکُم».} \normalsize اگر دعای بندگان نباشد، خدا به بندگان توجه نخواهد داشت. اگر خداوند متعال به انسان نیم‌نگاهی از سر محبت داشته باشد، انسان، رشد می‌کند و به کمال می‌رسد.\\ ماه رمضان فرصتی در اختیار ما است، چیزی نمی‌گذرد به روز نهم می‌رسیم. پدر ما می‌گفت، قدیمی‌ها می‌گفتند: «ماه رمضان به روز نهم که برسد، زود تمام می‌شود». چون وقتی به نهم می‌رسد، نهم و دهم و یازدهم، پیرزن‌ها می‌گفتند ماه رمضان به هم، هم افتاده است. وقتی به هم، هم می‌افتد دیگر زود تمام می‌شود.\\ فرصتی است که باید تا قبل از این که به هم، هم بیفتد و زود تمام شود، ماه رمضان را قدر بدانیم. این تازه از همینی هم که هست کمش می‌کنند. خدا رحمت کند مرحوم آقا نجفی اصفهانی را، بزرگ علمای اصفهان بود. ایشان یک سال اول سال نظرش بر این شد که ماه دیده نشده است، قهراً مردم روزه نگرفتند. آخر ماه نظر شریف ایشان بر این شد که ماه دیده شده است، مردم روزه‌ها را خوردند. ماه شوال (را) گفت دیده شده است. حساب کردند دیدند 28 روز روزه گرفتند. روز عید فطر که آقا ایستاد نماز بخواند بعد از خطبه‌ها یک رند اصفهانی بلند شد گفت: «مردم من یک دعا می‌کنم شما آمین بگویید». (مردم) گفتند خب بگو. گفت: «خدایا 14 سال دیگر عمر این آقا نجفی را اضافه کن، سالی 2 روز کم کند، ماه رمضان تمام می‌شود، چیزی ازش نمی‌ماند». حالا چشم بر هم بگذارید ماه رمضان رفته، این روز‌ها بتوانیم یک مقدار مروری بر دعای افتتاح داشته باشیم. آنی (آن چیزی) که در بحث دعا خیلی برای ما مهم است، استجابت دعا است. این که خداوند متعال دعوت ما را قبول کند، یا الله ما را لبیک بگوید ولی 3 تا نکته این جا هست. نکته اول نفس این که ما به دعا می‌نشینیم، نوعی استجابت است.\\ \begin{center} گفت اگر با دیگرانش بود میلی / چرا ظرف مرا بشکست لیلی \end{center} \\ در زمان حاضر که شما این جا با زبان روزه نشستید، خیلی‌ها در عالم اصلاً نه ماه رمضان می‌شناسند، نه روزه می‌شناسند، نه خدا می‌شناسند. دنبال عیش و نوش و لذت‌های مادی و کثافت‌ها و لجن‌های دنیوی (هستند). گفت این همه الله تو لبیک ماست.\\ نفس این که انسان به مقام دعا می‌نشیند، خود این یک استجابت است. یعنی از قبل، خداوند متعال دعاهای قبل را استجابت کرده است که من این توفیق را یافتم در محضر او بنشینم، دست تضرع بلند کنم، بِکَ یا الله بگویم و بخواهم دعا کنم. این خودش قدر‌دانستنی است.\\ دومین نکته آن است که هیچ دعایی غیر‌مستجاب نمی‌ماند با 2 شرط. مرحوم علامه طباطبایی (أَعلی اللهُ مقامَه)، این بزرگ‌مرد بشریت، نه بزرگ‌مرد حالا اسلام، تشیع، این نابغه بشریت، رضوانُ الله تعالیٰ عَلیه که مکرر مقام معظم رهبری فرمودند که مبانی انقلاب ما را در بحث تئوریک، شاگردان علامه طباطبایی مثل شهید مطهری، مثل شهید بهشتی، این‌ها رقم زدند در مباحث عقیدتی. این بزرگ‌مرد در المیزان می‌فرمایند: «از یک آیه قرآن به دست می‌آید، استجابت دعا 2 شرط بیشتر ندارد، مشکلش نکنید، سختش نکنید».\\ آیه این است که فرمود \large{أُدعونی أَسْتَجِب لَکُم،} \normalsize 3 کلمه است. \large{أُدعونی أَسْتَجِب لَکُم،} \normalsize أَستَجِب بعد از أُدعونی آمده است. أُدعونی 2 شرط را برای ما بیان می‌کند. \begin{enumerate} \item انسان دعا کند یعنی بخواهد. \item انسان فقط از خدا بخواهد. \end{enumerate} \\ پس شد \begin{enumerate} \item خواستن \item اخلاص در خواستن \end{enumerate} \\ فرمود اگر انسانی این 2 شرط را داشته باشد، بخواهد، لقلقه زبان نباشد. شما در فارسی می‌گویید که خواستن، توانستن است، بخواهد.\\ یک عزیزی از هم‌رشته‌ای‌های شما از تهران گهگاهی منزل ما می‌آید می‌گفت که من می‌خواستم ورود کنم به این بخش از سپاه پاسداران، خودکشی کردم تا توانستم ورود کنم. البته بعداً مقامی در این رشته پیدا کرد ولی خودکشی کرد تا ورود کند. خواستن لقلقه زبان نباشد، لذا فرمودند \large{أَلدُعا بِما لا یکون} \normalsize مستجاب نیست. شما دعا کنید، دعایی که شدنی نیست. بگویید خدایا از فردا جای شب و روز را عوض کن، من خسته شدم. خب این نمی‌شود، شدنی نیست. خدایا من از مرد بودنم خسته شدم، فردا من را تغییر جنسیت بده، خب نمی‌شود یعنی لقلقه زبان است. نمی‌شود انسان بخواهد ولی وقتی دقت می‌کنید، می‌بینید نمی‌خواهد. می‌گویی خدایا من را به مقام مرحوم آقای قاضی برسان. مرحوم آقای قاضی 25 سال سنگ‌ریزه زیر زبانش می‌گذاشت که حرف زیادی نزند. من می‌خواهم در هر جلسه‌ای نشستم، روده‌درازی کنم، غیبت و تهمت و حرف لغو و شایعه و خب نمی‌شود. پس اولین شرط، خواستن است. دعا، یعنی واقعاً از خدا بخواهم. دوم، فقط از خداوند بخواهم. مشکل مالی پیدا کردم، نیم‌نگاهم به حساب بانکی‌ام است. نیم‌نگاهم به حساب بانکی پدرم است. نیم‌نگاهم به وامی است که از محل کارم می‌خواهم بگیرم. نیم‌نگاهم به النگو‌های زن بیچاره و بدبخت خودم است بعد هم می‌گویم خدایا بده. نگفتم خدایا بده، به النگو گفتم بده، به آن حساب بانکی گفتم بده. چرا دعای مضطر مستجاب است؟\\ چرا \large{ أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء؟}\\ \normalsize چون این 2 شرط اتفاق می‌افتد. یعنی انسان مضطر هم از خدا می‌خواهد، هم فقط از خدا می‌خواهد. چرا شما در مناجات شعبانیه دعا می‌کردید، این مناجات ماه شعبان را خواندید.\\ \large{إِلهی هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعِ الَیْک،} \normalsize خدایا من منقطع به سوی تو باشم، متبتل به سوی تو باشم. فقط از تو بخواهم و فقط تو را ببینم، چرا؟\\ چون اگر انسان به این جا رسید که توانست دعا کند و فقط از خدا بخواهد، اخلاص در دعا. علامه طباطبایی می‌فرماید: «هیچ برو، برگرد ندارد. أُدعونی أَسْتَجِب لَکُم». اگر بتوانیم اسباب و علل را نادیده بگیریم. اگر بتوانیم به تعبیر شاعر فارسی زبان، دیده‌ای خواهم سبب سوراخ کن. بتوانیم ببینیم علل، دست پروردگار است، عوامل دست او است. او بخواهد می‌شود، نخواهد نمی‌شود.\\ مثل ترامپی که اولین قدرت ظاهری عالم در دست آن‌ها است، می‌گوید 7 تریلیون دلار خرج کردیم در خاورمیانه، هیچ غلطی نکردیم چون او نخواسته (است)، او نخواسته (است)، نمی‌شود. \begin{center} اگر تیغ عالم بجنبد زجای \hspace*{1cm} نبرد رگی تا نخواهد خدای، چرا؟ \end{center} \begin{center} چون ذره ذره کاندر این ارض و سما است، \hspace*{0.1cm} لشگر حق‌اند گاه امتحان \end{center} \\ همه لشگر حق‌اند، چندی پیش سالگرد واقعه طبس نبود؟\\ با مجهزترین ابزار، با کماندو‌ها، با آدم‌هایی که قدشان 2 متر و 10 سانتی‌متر بود، آمدند این جا می‌خواهند جاسوس‌هایشان را نجات بدهند، شد؟\\ نشد، چون او نخواست و نشد. خب این بخش تمام (شد).\\ پس نکته دوم این که اگر خواستیم خداوند متعال استجابت کند، بتوانیم واقعاً بخواهیم و بتوانیم فقط از او بخواهیم، اخلاص در دعا داشته باشیم. یعنی اختیاراً در وجود خودمان شرایط اضطرار ایجاد کنیم اختیاراً. کاری که اولیای خدا دارند، کاری که ائمه ما داشتند. ائمه همیشه منقطع الی الله بودند. حالا مانند امیر المومنین (سلام الله علیه) در راس حکومت باشد، بالاترین حکومت آن زمان را اداره کند یا مانند موسی ابن الجعفر (سلام الله علیه) در زندان زیر غل و زنجیر باشد، هیچ فرقی نمی‌کرد، در اوج قدرت ظاهری و در اوج ضعف ظاهری.\\ امام حسین (ع) در صبح عاشورا که همه لشگر را آماده کرد، آن لشگر کوچک را، قلب و میمنه و میسره و خاتمه و که این خودش درس برای نظامی‌های ما است، همیشه باید قواعد نظامی را رعایت کرد، باید منظم بود. 72 تا آدم‌اند اما همه چیز حساب شده است. دست به دعا برداشت \large{اَللّهُمَّ أَنْتَ ثِقَتي} \normalsize (خدایا تو مورد اعتماد من هستی).\\ \large{کَمْ مِنْ هَمٍّ یَضْعُفُ فِیهِ الْفُؤَادُ،} \normalsize خیلی پیش آمد، غصه‌هایی آمد، دل لرزید ولی من چون تو را داشتم، نلرزیدم، ایستادم.\\ نکته سوم پس همین که به دعا می‌نشینیم نوعی استجابت است. 2 (مورد دوم این است که) استجابت 2 شرط بیشتر ندارد، بخواهیم، فقط از خدا بخواهیم. 3 (مورد سوم) استجابت عزیزان انواع و اقسامی دارد. در روایات ما در دین ما 8 نوع استجابت برای ما گفتند.\\ من خیال می‌کنم استجابت آن است که همانی که من گفتم، همان جوری که من گفتم، خدا کف دستم بگذارد. خدایا این شب جمعه دختر خاله‌ام را می‌خواهم، جور کن من در جلسه عروسی باشم. حالا اگر شد شب یکشنبه دیگر استجابت نشد، این طور می‌خواهد. مثلاً عرض می‌کنم یکی از انواع استجابت این است خدا جوابت را، خواسته تو را نمی‌دهد، نگه می‌دارد برای یوم المعاد، روز قیامت. آن جا که دستت از همه جا و همه چیز خالی است می‌بینی آمد. خدایا این چه بود، این دعا است که در حرم امام رضا (ع) کردی، استجابش را برای این جا نگه داشتم. این چه بود، این دعایی است که کربلا زیر گنبد کردی ولی استجابتش را برای این جا گذاشتم. روایت می‌گوید آن جا انسان مومن دستش را به آسمان می‌کند، می‌گوید: «خدایا کاش هیچ دعایی از دعا‌های من را مستجاب نمی‌کردی در دنیا، همه را این جا می‌گذاشتی». این هم استجابت است. یک نوع استجابت این است شما به لفظت چیزی می‌گویی، (با) مغزت چیزی می‌گویی اما دلت چیز دیگری می‌خواهد. خدا آن دل را جواب می‌دهد. زوم کردی خدایا من این دختر‌خاله را می‌خواهم. ذهنت این است، لفظت هم این است، قلبت این است خدایا من آرامش می‌خواهم، من یک دختر عفیف می‌خواهم، من یک زندگی با شرافت و عفت می‌خواهم، این را می‌خواهی. خطای در تطبیق داری.\\ دختر‌خاله‌ات را نمی‌شناسی. این با 100 نفر چت کرده است، به 500 نفر تلفن زده است، تو خبر نداری. خدا قلب تو را جواب می‌دهد نه لفظ تو را چون لفظ تو غیر قلب تو است، این هم استجابت است، بعد می‌گویی دعا مستجاب نشد، دعا مستجاب شد. خدایا یک پورشه بده ما سوار شویم، تو هم کله‌شق، سرعت 200، خدا می‌داند امروز به تو بدهد فردا ته دره‌ای. یک پراید نصیبت می‌کند که اصلاً 100 تا بیشتر راه نرود. می‌گوید برای تو همین خوب است. تو دنبال آرامش هستی، دنبال این هستی که بمانی و لذت ببری، بخواهی نمانی که نمی‌شود، خب این هم یک نوع استجابت است. این هم یک نوع (که گفته شد).\\ ما شاید اولی که ملتمان تحریم شد ناراحت شدیم، ناراحت شدیم، به تعبیر مقام معظم رهبری (حفظه الله) هر چه ما رشد کردیم در تحریم‌ها رشد کردیم، هر چه رشد کردیم. اگر هنوز به ما دشمن اورانیوم با غنای 20 درصد می‌داد، شهید شهریاری نمی‌رفت اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را تولید کند، اما کرد. یعنی گاهی وقت‌ها ظاهر امر چیزی است باطن امر چیز دیگری است. پس این هم یک نکته است. گاهی خدا استجابت را به این قرار می‌دهد، دعا کردی، گناهانت را می‌پوشاند. دعا کردی، سیئاتت را تبدیل به حسنات می‌کند. دعا کردی، در حق نسلت مستجاب می‌کند. اهل بیت فرمودند که استجابت دعا انواعی است، این گونه نیست که یک نوع باشد، یک جور باشد. بنای خدا هم بر این نیست که در این دنیا ما هر چه گفتیم او همان طوری که گفتیم بگوید چشم چون قرار بر این است که او خدایی کند. خدایی کردن هم سخت است بدانید. حضرت موسی (ع) به خدا گفت: «خدایا تو چه طوری خدایی می‌کنی؟، آسان است؟، سخت است؟». می‌دانید که موسی (ع) در بین انبیاء خیلی با جرئت است. مشهور است حضرت موسی (ع) در انبیاء به جرئت، به صراحت با خدا. در میان 124 هزار پیغمبر مشهور است. موسی (ع) به خدا گفت: «خدایا تو چه طوری خدایی می‌کنی، می‌شود ما ببینیم، بفهمیم آسان است، مشکل است». خدا فرمود: «مشکلی ندارد که از نیل بگذر، وارد اولین روستا بشو، وارد اولین کوچه بشو، خانه‌های آن کوچه را در بزن. بگو از خدا چه می‌خواهید». باشد، از نیل گذشت، وارد اولین روستا، اولین کوچه، اولین خانه، در زد. سلام علیکم، علیکم السلام، تو از خدا چه می‌خواهی؟\\ گفت: «من یک مقداری صابون پهن کردم بالا پشت بام. می‌خواهم هم باد بیاید، باران هم نیاید، این‌ها خشک شود». رفت در خانه دومی گفت: «تو از خدا چه می‌خواهی؟».\\ گفت: «ما دیم کاشتیم، باران نیاز داریم، خدا فردا باران بفرستد».\\ دید هر کدام از مردم یک چیز می‌گویند متناقض. یکی باران می‌خواهد، یکی باران نمی‌خواهد. یکی باد می‌خواهد، یکی باد نمی‌خواهد. رو کرد به آسمان و گفت من نمی‌دانم که تو چه می‌کنی اما می‌دانم خدایی کردن کار ما‌ها نیست. بهتر است که او نشسته است در بالا. آن شعر معروف که هست که آن چه دارد خدایی می‌کند خوب بلد است خدایی بکند. سیل می‌آید، خب سیل آمده است دیگر، خسارت هم زد. هیچ کس این روی سکه را ندید که اهل اطلاع می‌گویند که 50 برابر خسارت سیل ما سود داریم. کشوری که دیگر نمی‌گفتند نیمه‌خشک است، می‌گفتند خشک شد. قبلاً در مورد ایران نیمه‌خشک می‌گفتیم، الان جزو کشور‌های خشکسال است. چنان خدای متعال معادله‌ها را به هم ریخت، چنان بارید، چنان هور‌های خشک ما را دو مرتبه پر‌ آب کرد که گفتند بعضی از حیواناتی که به ظاهر نسلشان منقرض شده بود در این هور‌ها دو مرتبه جوشیدند و زنده شدند، او می‌داند که چه می‌کند. پس استجابت انواعی دارد. ما خدا را بخوانیم، از سر اخلاص بخوانیم، بدانیم مستجاب است. نوع استجابت را به کرم او، به جود او بگذاریم. کدامش در دنیا مستجاب شود، کدامش شب اول قبر مستجاب بشود، کدامش در برزخ مستجاب بشود و اهل بیت (علیهم السلام) به ما فرمودند قیامت شما با ما، برزخ را ما بر شما می‌ترسیم، برزخ مشکل است. کدامش در برزخ مستجاب شود، کدامش لب پل صراط مستجاب شود، کدامش آن (چیزی) که واقعاً به نفع ما است مستجاب شود. عزیزان می‌دانند در همه دعاها باید یک نکته در ذهن ما باشد، این را اولیاء و قدما به ما یاد دادند. در روایت آمده (است) هر دعایی می‌کنید یک جمله باید آخرش به عربی یا فارسی در زبانت یا ذهنت باشد و آن این است که \large{إِنْ کانَ صَلاحي} \normalsize (اگر مصلحت بود)، اگر مصلحت من است و می‌گویی خدایا من رتبه نظامی‌ام بالا برود، بگو اگر مصلحت من است. می‌گویی خدایا من عید فطر کربلا باشم، بگو اگر مصلحت من است. ما نمی‌دانیم چه قدر دعا تا کجایش مستجاب می‌شود، نمی‌شود و کدامش برای ما مفید است.\\ من با خانواده کربلا بودم خب روحانی کاروان بودیم. آن موقع هم روحانی کاروان هم روحانی بود، هم مدیر بود، همه کار دست او بود. یک برهه اندکی بعد هم سازمان حج خدا پدرش را بیامرزد این را برداشت چون ما باید فقط کارهای آخوندی را می‌کردیم، آن جا باید دنبال غذای زائر می‌گشتیم، اصلاً نمی‌توانستیم. حالا آن برهه بود، روز آخر من یک کوچولویی دارم آقا علیرضایی داشتم البته الان بزرگ شده است. این مریض شد، اسهال و استفراغ شدید. خدایا ما چند ساعت حالا تا مرز راه داریم بعد باید تا کرمانشاه بیاییم، بعد سوار هواپیما شویم. این هم هر 5 دقیقه حالش به هم می‌خورد. حرم مطهر حضرت ابوالفضل (سلام الله علیه) آمدم، گفتم یا ابو‌فاضل ما خلاصه این جا مدیر هستیم، روحانی هستیم، بخواهیم گیر این بچه باشیم که نمی‌توانیم کاری بکنیم. یک زحمتی بکش این را همین مسیری که ما می‌رویم، (در) مسیر این بچه حالش خوب شود، دعای ما همین قدر بود البته از بس می‌ترسیدم بزرگ دعا نکردم، کوچک دعا کردم. این بچه تا لب ماشین همین اسهال و استفراغ و این‌ها بود. سوار ماشین شدیم، تمام شد، هیچ خبری نبود. سرحال نبود ولی نه استفراغی نه اسهالی، سالم (بود). رسیدیم سر مرز سوار ماشین تا کرمانشاه شدیم، سالم (بود). سوار هواپیما شدیم گفت عق (آمد حالش به هم بخورد)، گفتم یا ابوالفضل (ع) این هم جزو مسیر است تو رو بخدا. همین یک عق بود و دیگر تمام شد. مشهد آمدیم 3 ماه گرفتار بیماری این بچه بودیم، کیتوتفین بالاخره خوبش کرد، یعنی مجبور شدیم (داروی این) بیماری را به او بدهیم.\\ خب نمی‌دانیم چه قدرش مستجاب می‌شود، چه قدرش هم به صلاح ما است، ما نمی‌فهمیم. گفت \begin{center} حافظ وظیفه تو دعا کردن است و بس \hspace*{0.3cm} در بند آن مباش که نشنید یا شنید \end{center} \\ عمده این است که انسان دعا بکند، بدی نمی‌بیند. خب می‌خواهیم شروع کنیم به شرح و تفسیر دعای افتتاح، نفس من را یاری کنید با صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص)\\ \large{اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم}\\ \normalsize ماه رمضان است زیاد معطلتان نمی‌کنیم، سفره را جمع می‌کنیم. دعای افتتاح از ابو‌جعفر روایت شده است، از ابو‌‌جعفر محمد ابن عثمان ابن سعید عمری کوفی، دومین نائب خاص امام زمان (علیه السلام). امام زمان (علیه السلام و عجل الله تعالیٰ فرجه) 4 تا نائب خاص دارد و نائبان عامشان که مراجع تقلید از شیخ مفید بگیرید، بیایید تا مراجع فعلی.\\ جناب ابو‌جعفر محمد ابن عثمان ابن سعید جانشین پدرش عثمان ابن سعید است. عثمان ابن سعید وکیل امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) بوده است. جناب محمد فرزندش وکیل امام زمان (عج) است البه پدر هم به وکالت امام زمان (عج) کشیده، 6 سال وکیل امام زمان (عج) هم بوده است. می‌دانید نائبان خاص امام زمان (عج) بسیار پر‌رتبه و پر‌مقام‌اند به این معنا که تمام مراجع تقلید را شما یک طرف بگذارید، یکی از این نواب خاصه را یک طرف بگذارید، مقام این یک نفر بالاتر است چون نائب خاص حجة ابن الحسن (عج) است. مثل این که چرا ما به حضرت مسلم (سلام الله علیه) این قدر احترام می‌گذاریم. این که حضرت مسلم نائب خاص سید الشهدا (ع) است. فرمود \large{ثِقَتي و أَنتَ مُعتَمِدي،} \normalsize این آقا ثقة من است، مورد اعتماد من است. کسی که معصوم در موردش چنین می‌گوید. طولانی‌ترین دوره سفارت را جناب محمد ابن عثمان ابن سعید داشته است. 40 سال وکیل امام زمان (عجل الله تعالیٰ فرجه الشریف) بود. خدا ان شاء الله روزی کند زیارت نواب أَربعة را در بغداد. در زیارت‌نامه‌ای که برای نواب أَربعة در بغداد خوانده می‌شود، یکی از عبارت‌های که در این زیارت‌نامه می‌خوانیم این است که می‌گوییم \large{أَشْهَدُ أَنَّ اللّٰهَ اخْتَصَّكَ بِنُورِهِ حَتَّىٰ عَايَنْتَ الشَّخْصَ فَأَدَّيْتَ عَنْهُ وَأَدَّيْتَ إِلَيْهِ} \normalsize (من شهادت می‌دهم خدا در تو یک نوری گذاشت که این لیاقت را پیدا کردی به مقام سفارت برسی). ما الان یک نفر اگر لیاقت پیدا کند امام زمان (علیه السلام) را ببیند که می‌دانید رویت هم خیلی کم است. یعنی 90 درصد رویت‌ها مکاشفه است منتهیٰ چون خیلی شفاف است، طرف خیال می‌کند دیده (است). در مثال متصل دیده است یا در مثال منفصل دیده است. دیدن با چشم خیلی کم اتفاق می‌افتد. خدا رحمت کند عارف قرن اخیر، استاد مرحوم آقای دستغیب، استاد مرحوم علامه تهرانی، استاد مرحوم سعادت‌پرور، مرحوم آقای انصاری همدانی فرموده بودند از این مواردی که مرحوم حاج میرزا حسین نوری در نجم الثاقب نوشته به عنوان کسانی تشرف داشتند، 2 موردش تشرف است از این 100 و چند نفر، باقی مکاشفه است. همین الان دیدن حضرت شرف است. شما می‌بینید 40 سال که همه دستشان از حجة ابن الحسن (عج) کوتاه است، این هر روز، هر هفته، هر ساعت می‌تواند تماس بگیرد، ارتباط برقرار کند، این مقامی دارد. حالا این محمد ابن عثمان ابن سعید یک دفترچه قرمز رنگی دارد، جلدش قرمز است. در این دفترچه دعاهایی نوشته است، یکی از این دعاها دعای افتتاح است و در آن دفترچه ننوشته من این دعا را از امام زمان (عج) گرفتم یا از پدرم از امام عسکری (ع) گرفتم یا از پدرم از امام هادی (ع) گرفتم یعنی ما سند را تا محمد ابن عثمان ابن سعید داریم نه بیشتر اما بزرگان ما گفتند ما با ادله‌ای می‌گوییم این دعا برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است. اولاً مضمون دعا، مضمونی نیست که از هر دهانی بیرون بیاید، از هر زبانی بتراود. ثانیاً راوی دعا، کسی که 40 سال نماینده خاص امام زمانش بوده است و حضرت در نامه‌ای که بعد از فوت پدرش نوشتند، فرمودند من تو را برای وکالت انتخاب کردم، فرمودند تو هم مثل پدرت مورد اعتماد من هستی، ثقة من هستی. ثالثاً اعتماد بزرگان به این 2 آقا، مرحوم کفعمی نقل کرده است، مرحوم سید ابن طاووس نقل کرده است، مرحوم مجلسی نقل کرده است و همه هم با عظمت نقل کردند. این که در بعضی از نوشته‌ها آمده است این دعا از امام زمان (عج) روایت شده است، این یک حدس است. ما معصومی را که این دعا از او نقل شده باشد را در تاریخ نداریم. آخرین راوی ابو‌جعفر محمد ابن عثمان ابن سعید عمری کوفی، نائب دوم خاص امام زمان (عج) است و ما می‌دانیم این شخصیت از غیر معصوم برای ما چیزی نقل نمی‌کند. دعا بسیار، بسیار ارزشی و پر محتوا است. ویژگی‌هایی این دعا دارد یکی از ویژگی‌ها این است ما در هیچ دعای در مورد دوره حکومت امام زمان (علیه السلام) به مانند دعای افتتاح مطلب نداریم. در اواخر این دعا \large{اللّٰهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَه وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ أَهْلَه وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلَىٰ طاعَتِكَ،} \normalsize اصلاً پرمطلب در ارتباط با زمان حضور و زمان ظهور حضرت و این یکی از شاخصه‌های بلند دعای افتتاح است. از قدیم این دعا مورد توجه شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت و به خصوص علما و مراجع بوده (است). چرا به آن دعای افتتاح می‌گوییم؟\\ به همان دلیل که به سوره بقرة، بقرة می‌گویند. چرا به سوره بقرة، بقرة می‌گوییم؟\\ چون داستان بقرة داخل آن است، گاو بنی‌اسرائیل.\\ چرا به این دعا دعای افتتاح می‌گوییم؟\\ به خاطر جمله اولش، \large{اللّٰهُمَّ إِنِّى أَفْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِكَ،} \normalsize به خاطر این واژه افتتاح، دعای افتتاح شده است. وقت خواندن این دعا آن چنان که در آن دفترچه نوشته شده است مرحوم محمد ابن عثمان ابن سعید می‌فرمودند این دعا را شب‌های ماه رمضان باید خواند، ورودش در شب‌های ماه رمضان است. یک نکته کلی خدمتتان عرض کنم، هر دعایی از دعا‌های اهل بیت را، علما فرمودند هر وقت حال داشتید، می‌توانید بخوانید، لااقل به قصد رجاء به قصد امید. حالا شب سه‌شنبه است، هوس کردی دعای کمیل بخوانی، اشکالی دارد؟\\ شب سه‌شنبه هوس کردی دعای کمیل بخوانی، چه اشکالی دارد. روز است هوس کردی دعای سحر ماه رمضان بخوانی، مشکل ایجاد نمی‌کند. یعنی دعا، دعا است. دعای افتتاح را در غیر ماه رمضان بخواهم بخوانم، مشکلی ندارد. حداکثر این است که به نیت ورود نمی‌خوانم، حداکثرش این است. به نیت رجاء می‌خوانم، هیج منعی هم ایجاد نمی‌کند، چرا؟\\ چون ببینید نفوس ما مختلف است. مقام معظم رهبری فرمودند: «من از مرحوم امام سوال کردم، آقا در دعاها و مناجات اهل بیت عصمت و طهارت، شما بهترین دعا که به دلتان می‌نشیند چه دعایی است؟\\ فرمودند 2 تا دعا، یکی مناجات شعبانیه یکی هم دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای کمیل».\\ حالا یک نفر ممکن است دعای ندبه به دلش بیشتر بنشیند، یکی دعای سمات (بیشتر به دلش می‌نشیند). اصلاً اهل بیت (علیهم السلام) مختلف گفتند، گونه‌گون گفتند برای این که ما بتوانیم طبق سلیقه‌ها و ذوق‌هایمان این بهره را ببریم.\\ ما رفته بودیم بار اولمان بود مکه، یک روحانی خوشمزه‌ای داشتیم، داشت برای مردم توضیح می‌داد که دور خانه خدا چه کنیم. گفت کار اول طواف است، دور خانه خدا بچرخ.\\ امام صادق (ع) فرمود: «من نامه عمل شیعیان را نگاه کردم، کمترین عملی که در نامه عمل شیعیان وجود دارد، طواف است». لذا به آن صحابی امام صادق (ع) فرمود خانه خدا را پیدا کردی ولش نکن، به طواف بچسب و لذا همه مساجد نماز تحیت دارد. سلام نظامی شما این است، هر چیزی سلام دارد. این راننده کامیون‌ها سلامشان بوق زدن است، بوق می‌زنند، چراغ می‌دهد. درست، سلام مسجد این است. وارد مسجد شدی، الله اکبر، 2 رکعت نماز تحیت، تحیت یعنی سلام.\\ من شاگرد مرحوم آیت الله گلپایگانی (رضوان الله تعالیٰ علیه) بودم، این پیرمرد وارد مسجد اعظم می‌شد، می‌ایستاد 2 رکعت نماز می‌خواند بعد می‌رفت بالا منبر. خب در مسجد الحرام ما نماز تحیت نداریم، می‌گوید وارد شدی برو در دایره طواف، خود طواف، تحیت مسجد الحرام است. این کار اول، فرمود کار دوم، خسته شدی، نماز بخوان. کار سوم، خسته شدی، قرآن بخوان. برای تنبل‌ها هم خدا دستور گذاشته است، چه گفته است؟\\ گفته است بنشین به خانه خدا نگاه کن، همین حالت. الان در ماه رمضان هم همین طور است می‌دانید که در ماه رمضان خواب عبادت است، البته نه پای منبر، پای منبر گناه دارد. در ماه رمضان خواب \large{وَ نَومُکُم فیهِ عِبادَة،} \normalsize فرمود خوابت عبادت است. نفست تسبیح است. یعنی اگر دعای افتتاح هم نخوانی، نفس که می‌کشی ثواب سبحان الله برایت می‌نویسند و این ویژگی ماه رمضان است. یکی از ویژگی‌های ماه رمضان این است که خدا در ماه رمضان اعمال خنثیٰ را غیر خنثیٰ کرده (است)، اعمال غیر ارزشی را، ارزشی کرده است. شما در 11 ماه خوابیدی ثواب نمی‌بری، نفس می‌کشی ثواب نمی‌بری الا این که نفست به خاطر ظلمی باشد که به اهل بیت (ع) شده است.\\ \large{نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ،} \normalsize وگرنه نفس عادی که ثواب ندارد. در ماه رمضان نفس ثواب دارد، در ماه رمضان خواب ثواب دارد. یک هم‌حجره‌ای من داشتم در ماه رمضان خیلی می‌خوابید. هی می‌گفتم فلانی چه کار می‌کنی؟\\ می‌گفت دارم عبادت می‌کنم. خیلی از این عبادت‌ها می‌کرد. خب امروزمان بس است، خیلی نگوییم که دفعه دیگر تشریف نیاورید. چند تا دعا کنم.\\ خدایا این ماه رمضان را بهترین ماه رمضان عمر ما قرار بده.\\ بار پرودگارا دعاهای ما به هدف استجابت برسان.\\ اسباب ازدواج و اشتغال جوانان ما فراهم بفرما. کید کایدان، شر حاسدان، شر دشمنان به خصوص آمریکا، اسرائیل، تکفیری‌ها، سلفی‌های خبیث را به خودشان بازگردان.\\ خدایا سرور ما، تاج سر ما، مقام معظم رهبری سایه‌اش را بر سر امت اسلامی مستدام بدار.\\ خدایا این ماه رمضان را ماه تغییر و تحول ما قرار بده.\\ مریضان و مریضان منظور، مادر حقیر شفای عاجل عنایت بفرما.\\ آن چه خواستیم و نخواستیم، صلاحمان آن است برای ما مقدر بفرما.\\ تعجیل در فرج صلواتی محمدی ختم بفرمایید.\\ \large{اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم}\\ \normalsize پایان جلسه اول شرح دعای افتتاح \end{document}